Ontevreden Unilever-topman: ‘Concurrentiekracht niet goed genoeg’

Hein Schumacher wil dat de marketinginspanningen vooral worden gericht op de dertig best presterende Unilever-merken.

Unilever Hofplein Rotterdam

Hein Schumacher, de vorig jaar aangetreden ceo van Unilever, vindt dat de merken van het concern niet concurrerend genoeg zijn. Unilever verkocht vorig jaar weliswaar iets meer producten, maar het veroverde niet genoeg marktaandeel. Daarbij had Unilever onder andere last van goedkopere huismerken.

Schumacher bij zijn toelichting op de jaarcijfers: ‘Onze concurrentiekracht is niet goed genoeg en we zijn hard bezig daar iets aan te doen.’ Het deel van het voedings- en verzorgingsmiddelenconcern dat zijn marktaandeel vergrootte, was volgens hem te klein. Unilever verloor terrein aan huismerken, die met name in Europa populairder zijn geworden nu het dagelijks leven snel duurder is geworden. Tegelijkertijd is in Noord-Amerika een groep consumenten die liever overstapt op extra luxe merken.

Leidinggevenden vervangen

Schumacher, die overkwam van zuivelconcern FrieslandCampina, kwam in oktober al met plannen om Unilever beter te laten presteren. Daarbij verving hij meteen een groot deel van de leidinggevenden. Daarnaast moet het bedrijf zijn marketinginspanningen vooral richten op de dertig best presterende merken. Ook is het volgens Schumacher nodig productiever te worden, wat de kosten binnen de perken houdt en de winstmarges verbetert.

De cijfers

Unilever boekte in 2023 een omzet van 59,6 miljard euro. Gecorrigeerd voor de effecten van wisselkoersen en de verkoop of aankoop van bedrijfsonderdelen, betekent dat een groei met 7 procent.

Voor het grootste deel dankte Unilever de omzetplus aan hogere prijzen, maar ook de hoeveelheid verkochte producten steeg licht. De prijzen stegen eind vorig jaar overigens veel minder hard dan aan het begin. Waar het in de eerste maanden van 2023 om in doorsnee 10,7 procent duurdere producten ging, was dat in het slotkwartaal nog maar 2,8 procent.

Eigen aandelen kopen

De nettowinst daalde met 13,7 procent tot 7,1 miljard euro. Unilever laat aandeelhouders meeprofiteren van de winst door dit jaar voor 1,5 miljard euro eigen aandelen in te kopen, wat de waarde van de overgebleven stukken stuwt. Vorig jaar profiteerden aandeelhouders voor 5,9 miljard euro van dividenden en de inkoop van aandelen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie