Premium

Vakantieconsument laat zich het meest leiden door aanbiedingen

Klantbeoordelingen en ervaringen zijn belangrijk, maar consumenten kijken vooral naar kortingen bij reclame voor vakanties.

Deals!
https://www.d-reizen.nl/acties/vroegboekkorting

Adformatie-MSI-consumentenpanel

Januari is traditioneel de maand waarin reisorganisaties vol op het reclame-orgel gaan en waarin de consument zijn winterchagrijn verjaagt door een vakantie te boeken. De grauwe kouwe januari en februari zijn toch beter te verteren met een zonvakantie in het vooruitzicht. 28 procent van de Nederlanders boekt dan ook een vakantie in januari en nog eens 29 procent zegt een vakantie te boeken als hij of zij ‘een ideale vakantie kan vinden’. 44 procent boekt niet in januari. Dat blijkt uit consumentenonderzoek (N=1018) dat in samenwerking met Adformatie werd uitgevoerd door MSI-ACI. Maar hoe boeken zij bij voorkeur een vakantie? Online uiteraard. Zo zijn de kaarten verdeeld:

Hoe boek je bij voorkeur een vakantie?

Online reisplatform zoals Booking.com, Expedia, etc. 28%
Online reisbureau    23%
Direct bij de accommodatie 17%
Fysiek reisbureau   10%
Luchtvaartmaatschappij  8%
Niet, we gaan op de bonnefooi  7%
Anders, namelijk…   6%
Duiken ja, maar wel met korting graag
Duiken ja, maar wel met korting graag Shutterstock

Vakantiereclame

Van de ondervraagden in deze enquête, zei 44 procent recent reclame te hebben opgemerkt voor (een) (online) reisbureau(s). Goede kans dat u de stem van Frank Lammers, die al sinds jaar en dag de voice is van Tui, door en door kent. (Eerst 'Discover your smile', nu 'Live happy'.) Op de vraag van welk (online) reisbureau men recentelijk reclame heeft gezien, wordt Tui dan ook het meest genoemd (31 procent). De vraag werd open gesteld en dat leidt de volgende spontane reclamebekendheid:

Open vraag: Van welk (online) reisbureau heb je recentelijk een reclame gezien?*

Tui      31%
Corendon     17%
Sunweb  10%
D-reizen  5%
Prijsvrij   5%

*Deze vraag werd voorgelegd aan de 44 procent van de  Nederlanders die recent reclame hebben opgemerkt voor (een) (online) reisbureau(s).

Inhoud minder belangrijk

De vakantieconsument is geïnteresseerd in gedetailleerde beschrijvingen van vakantiebestemmingen en informatie over de reis en kijkt zeker ook naar de visuele inhoud bij het bekijken van reclames voor reizen, maar – Holland op z’n smalst – hij kijkt toch vooral naar speciale aanbiedingen en kortingen (55 pct). Het minst geïnteresseerd is hij in ieder geval in het duurzaamheids- en milieubeleid.

Waar kijk je naar wanneer je reclames voor reizen ziet?

Speciale aanbiedingen en kortingen 55%
Klantbeoordelingen en ervaringen  41%
Visuele inhoud (foto's, video's)  38%
Gedetailleerde beschrijvingen en informatie 38%
Duurzaamheids- en milieubeleid 12%

Ook klantbeoordelingen en ervaringen scoren hoog bij het zien van reclames voor reizen (41 pct). Daarbij valt op dat relatief weinig mensen weinig tot geen vertrouwen hebben in online recensies en ratings bij het boeken van een vakantie. Een overgrote meerderheid heeft in ieder geval enigszins vertrouwen in ratings (66 pct), ongeveer een zevende van de mensen vertrouwt ze zelfs volledig.

Duurzaam op vakantie?
Duurzaam op vakantie? Shutterstock

In welke mate vertrouw je op online recensies en ratings bij het boeken van een vakantie?

Volledig vertrouwen 13%
Enigszins vertrouwen 66%
Weinig vertrouwen 16%
Geen vertrouwen 4%

 

Werkt het, die reclame?

Hoe effectief is die reclame van Tui, Corendon en alle anderen nou eigenlijk? Nou, 16 procent van de mensen die reisreclame hebben opgemerkt, boekte een reis en een derde ging online om de website van de adverteerder te bekijken. 57 procent zegt niets te hebben gedaan naar aanleiding van vakantiereclame. Hierbij is het wel belangrijk om te benadrukken dat het uitvragen van gedrag iets anders is dan het feitelijk vaststellen van gedrag. Veel mensen consumeren producten of diensten naar aanleiding van een reclame, zonder dat ze zich daarvan bewust zijn.

Welke acties heb je genomen naar aanleiding van die reclame?*

Niets gedaan 57%
Op de website gekeken 32%
Een reis geboekt 16%
Anders, namelijk…  1%

*Gevraagd aan de mensen die noemen reclame te hebben opgemerkt

Fifty-fifty?

Tot slot toch nog even over duurzaamheid. In hoeverre houden vakantiegangers nu al rekening met het klimaat? Iets meer dan een tiende van de mensen zegt geneigd te zijn om ‘zeker’ meer geld uit te geven aan een duurzame vakantie. 38 procent neemt dat wel in overweging, maar ja, die prijs weer hè… ‘Misschien, dit is afhankelijk van de prijs’, zegt dan ook 38 procent. Iets meer dan de helft is in ieder geval ‘waarschijnlijk niet’ of ‘helemaal niet’ geneigd om dit jaar meer uit te geven aan een duurzame vakantie. De seinen voor duurzame vakanties (niet vliegen for starters), staan nog niet bepaald op groen.

Ben je geneigd om dit jaar meer uit te geven aan een duurzame vakantie?

Ja, zeker   11%
Misschien, dit is afhankelijk van de prijs 38%
Waarschijnlijk niet 23%
Nee, helemaal niet  28%

Over het Adformatie-MSI-consumentenpanel

In samenwerking met MSI-ACI, het consultancy-bureau op het gebied van marketing en communicatie, voert Adformatie iedere twee weken een consumentenonderzoek uit naar aanleiding van de marketingactualiteit.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie