Blackberry komt terug

Enkele weken geleden heeft Blackberry haar launchparty voor haar nieuwe OS gehad in Amsterdam: BB10JAM

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit evenement werd goed bezocht door developers uit binnen- en buitenland. Het lijkt wel of wij het enige land zijn wat een beetje sceptisch is als het gaat over app ontwikkelingen voor Blackberry. Europa was goed vertegenwoordigd. Als je kijkt naar het marktaandeel van Blackberry in Nederland en in de rest van Europa, dan zou je toch denken dat alle Blackberry developers uit Nederland moeten komen, maar niks is minder waar.

Nu wil ik hier geen verslag gaan doen van het evenement, want als je erbij wilde zijn dan was je er. En was je er niet, dan wilde je dit waarschijnlijk toch niet.

Maar waar ik wel even op terug (en misschien ook vooruit) wil blikken is de BB10 software. Blackberry goes iOS of beter gezegd Android. Maar wel met de eigen BB software. Vanaf BB10, die begin 2013 op de markt zou moeten komen, kun je al je Android apps eenvoudig ombouwen voor BB10. Dus de tijd dat je voor Blackberry nog 8 verschillende versies moest bouwen en die op een veelvoud van toestellen moest testen lijkt voorgoed voorbij. Nu stop je een Android app in de Blackberry SDK en klaar! Geen moeilijke toestanden gewoon even omzetten. En dan werkt jouw Android app op een BB10 device met en zonder toetsenbord!

Verstandige keuze of eigenlijk geen keuze? Aan de ene kant komt het op mij over als een noodgreep maar wel één die goed uit kan pakken. De markt vraagt om content, de markt vraagt om een goed device en developers willen liever focussen op een paar platformen en daar zat bijna nooit Blackberry bij.

Als je dan kijkt naar de huidige doelgroepen; jongeren en corporate klanten, dan denk ik dat dit voor de corporate klanten ook een prima keuze is. Kijk naar een IT manager die zijn hele systeem ingericht heeft met Blackberry apparaten, terwijl zijn gebruikers smeken om iPhone of Android. Deze IT manager kan nu met een gerust hard BB10 aanbieden; hij houdt zijn systemen, zijn gebruikers hebben het iPhone/Android gevoel en er zijn apps beschikbaar. Ander voordeel is natuurlijk ook dat wanneer deze IT manager een corporate app wil, het eenvoudig te produceren is!

Ik vraag me af of er marketingwise dan ook iets gaat veranderen. Zouden marketeers nu wel een deel van hun budget willen vrijmaken voor Blackberry devices of blijven ze steken op iOS/Android? Wat ik altijd mooi vond/vind aan Blackberry is dat het gewoon lekker duidelijke doelgroepen zijn; of jongeren of corporate. Misschien dat de Blackberry Hyves app hier wel een voortrekkersrol in gaat spelen. Ze hebben zeer veel Blackberry gebruikers voor hun app, gaan zich steeds meer op jeugd richten en marketeers weten ze te vinden.

Of focust Blackberry zich wel te veel op developers en te weinig op marketeers? Als ik ook kijk naar de Blackberry App World, dan heeft het op mij nog steeds een techie uitstraling. Ik hoop dat ze dit met BB10 ook gaan omzetten, zodat het Je kunt marketingtechnisch zo’n gave app maken, maar als je gebruiker hem toch niet vindt in de App World, heb je er nog niks aan natuurlijk.

Rest alleen de vraag nog wat er met Windows gaat gebeuren. Ik dacht namelijk dat het over en sluiten was met Blackberry, maar ik denk dat het nog heel lastig gaat worden voor Windows om de slag met Blackberry te winnen. Of is Windows 8 toch beter?

Wie weet wat er morgen weer gaat gebeuren.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie