Hoe je van je webshop een grote jongen maakt

Als je grote ambities hebt en je je webshop binnen afzienbare tijd wilt scharen tussen Bol.com en Wehkamp, dan is dat een grote uitdaging. Het kost je veel geld, tijd en vooral ook geduld. Maar het is niet onmogelijk.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het commerciële succes van de grote namen laat ik in dit artikel voor het gemak maar even achterwege. Nee, we hebben niet allemaal Zalando-achtige investeerders achter ons staan die het zich kunnen veroorloven om acht jaar verlies te maken en 70% van de verkochte items retour te krijgen. En ja, we zijn al heel blij als we een Adwords-campagne hebben draaien en wat Facebookfans kunnen verzamelen. Dat neemt niet weg dat je je webshop meer dan goed voor elkaar kunt hebben. De Thuiswinkel-awards zoomen gelukkig ook in op deze klein-maar-fijne webwinkels, hoewel het inschrijfgeld mij nog altijd een doorn in het oog is. Hoe fijn zou het zijn, als je je webshop zó goed voor elkaar hebt dat je naast wordt genoemd als voorbeeld in menig presentatie?

Design of durf?
Voor veel productgroepen is inmiddels toch een soort standaard ontstaan als het gaat om webshops. En voordat usabilitygoeroes beginnen te steigeren bij deze uitspraak; ik weet dat je nooit klaar bent en ik realiseer me uitstekend dat het altijd beter kan. En dat je moet testen enzo. Maar face it; dat menu met eventueel submenu, die productpagina&;s met winkelmandje buttons. Het is allemaal al een keer bedacht en voordat je het weet heb je een plaatje van een gecopypaste webshop. Met desnoods fotografie van Erwin Olaf-niveau. Maar, en nu komt het: waarmee onderscheid je die van jou? Welke slimmigheidjes voeg je toe die een ander niet heeft? Welke uitmuntende service of wat voor geniaal design waar niemand omheen kan?

Brainstorm je suf
Voordat je die adwordscampagne aanzet, je inschrijft voor de mini-award van de thuiswinkel en alle remmen losgooit, kan het geen kwaad je te beroepen op het bedenken van die ideeën die iedereen wel bedacht had willen hebben. Dat is verre van gemakkelijk en garandeert ook absoluut geen succes. Maar het vergroot wel je kansen. Vraag je omgeving wat ze van je product vinden, en voor je het weet heeft je schoonmoeder het Ei van Columbus voor je uitgevonden. Alle neuromarketingprincipes gaan overboord bij een simpelweg geniaal idee. Hoe heerlijk zou dat zijn?

Zonde van je gedachten
Van online aankleedpoppen, same day delivery, antwoord op je mail binnen 10 minuten, allerhande upselling mogelijkheden, het invoeren van je voorkeuren voordat je begint met zoeken, het toevoegen van zinnetjes die je ervan moeten overtuigen dat de hele wereld je voor was, loyaltyprogramma&;s ohne ende tot het creëren van schaarste. Ja, test het, doe het. Maar maak het eigen. Ik denk nog even verder, ik hoor het graag als je jou magnefieke ei (al) geïmplementeerd hebt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie