Jobsless

Nu Steve Jobs een stap terug doet zijn de stukjes niet van de lucht. Las er net eentje waarbij werd gesteld dat 'Jobs keynote charisma en salesmanschap' voor het succes zorgde van dure producten die 'qua functionaliteit niet veel afweken van de concurrentie.' In dat geval zou Apple niet zonder Jobs kunnen. Maar dat kan prima.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Functionaliteit is nu precies wat Apple ALTIJD fundamenteel anders maakte dan de anderen, het werkte beter en prettiger en intuïtiever. Dat is de megagrote verdienste van Steve Jobs: de visie om de normale gebruiker centraal te stellen. Laat normale mensen niet naar de pijpen van nerdige idioten dansen, die C:/ een logische aanduiding voor een harde schijf vinden.

De meeste consumenten hebben nooit een keynote speech gezien. Ze zagen wel enthousiaste early adopters en bijzondere ogende, begrijpelijk te bedienen computers. Apple had in 1984 al een 100% grafische interface, Microsoft kwam pas in begin negentiger jaren met iets wat er vagelijk op leek - maar niks kon. Bij Apple was tekstverwerking standaard WYSIWYG, zwarte letters in het juiste font en lay-out op een wit scherm, terwijl de MS/DOS gemeente nog een decennium later witte of groene lettertjes op een zwart of blauw scherm typte. Van de Mac Classic tot de Laptop Apple 180c, via de gekleurde Clamshell iBook, van de iMac tot de iPhone: vorm en functie vallen prachtig samen. Alles wat zorgt voor een torenhoge Net Promotor Score zat er standaard ingebakken.

Een ander stelling die ik las: 'Apple is vooral succesvol door design en imago.' Da's de oorzaak en gevolg een beetje omdraaien. Apple stelt de gebruiker voorop: daardoor krijg je een intuïtief werkende interface in een tailormade, origineel jasje. En dat is uiteraard heel succesvol.

Ja, Apple is duurder, maar werknemers blijken veel productiever met een Apple. Dat verdien je dus terug. De meeste techneuten bleken ondertussen totaal niet in staat te zien wat Apple zo bijzonder maakte. De eerste iPod werd met veel dedain en agressie online afgeserveerd als belachelijk dure mp3 speler: geen van hen keek verder en zag de potentie van probleemloos syncen en het revolutionaire iTunes verdienmodel. Ook die 'afwijkende; witte oordopjes bleken heel herkenbaar (onderscheid!) en dan die 'rare' draai-klik-schijf,. Bleek na een keer proberen een geweldige UI die zelfs je moeder meteen begreep. The rest is history.

De grote afwijking van Apple (gebruiker centraal stellen en centraal houden) werd uiteindelijk het grote succes. Apple was natuurlijk lange tijd het 'rare' kleine jongetje uit de klas en pas sinds de iPod introductie krijgt-ie opeens de mooieste meiden achter zich aan. De consequente aanpak van deze strategie (bijna een religie) is door Steve Jobs aangeslingerd en bewaakt, maar is ook geïntegreerd in de bedrijfsstructuur en bedrijfscultuur. Een mooie analyse van een oud Philips CE directeur lees je hier: Als Jobs opvolger zijn geloof in ere houdt en de bedrijfsstructuur intact laat, blijft Apple ook zonder z'n Grote Roerganger Apple. Zelfs als Steve straks geen vinger meer in de pap heeft.

Scato van Opstall


Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie