Tweede Scherm, size does matter

Wanneer je Tweede Scherm door veel televisiekijkers gelijktijdig wordt gebruikt, levert dit uitstekende data op voor een uitgebreide analyse. In het geval van de IQ Test 2013 waren dit er meer dan 170.000, waarvan er zo'n 125.000 alle vragen hebben ingevuld.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

IQ Test, 23 januari 2013

De komende tijd zullen hier meerdere artikelen verschijnen over de data die we met hebben vergaard. Dit jaar hebben we de bekendmaking van jouw IQ verplaatst naar het einde van het programma, wanneer alle antwoorden zijn behandeld op televisie. Dit leverde in 1 klap een verlenging van de gemiddelde bezoekduur op van ruim 34% naar 83 minuten.

Alle data is uit Google Analytics gehaald. De echte bezoekduur ligt hoger dan Google Analytics weergeeft, Analytics telt een scherm dat 2 minuten niet ververst niet mee in de statistieken. Bij Google Realtime zien we een verschil dat op kan lopen tot 60%.
De gemiddelde bezoekduur verschilde nogal per device. Bij devices met minder pixels dan een iPad (786.432 pixels) was de gemiddelde tijd in het tweede scherm 73 minuten. Bij iPad tot Galaxy Tab (tot 1.024.000) was dit opgelopen naar 93 minuten. Galaxy Tab (vanaf 1.024.000 pixels) en beter verbleven gemiddeld 101 minuten in het tweede scherm.
In de top 25 staan op nummer 1 en 2 de Galaxy Note 10.1 en de Galaxy Tab 2 10.1 met 115 minuten.
De opkomst van de 7 inch tablets is ook merkbaar, maar het duurt nog minimaal een jaar voordat ze in de top 10 van devices staan.
In bezoekersaantallen blijft de iPad de onbetwiste nummer 1. Vorig jaar speelde 28% met een iPad, dit jaar is dat opgelopen naar 33%. De iPhone is een goede 2e met 13%. De derde plaats is voor de Samsung Galaxy S2 met 2.4%.
Volgende keer ga ik dieper in op de statistieken van seconde tot seconde.
Suggesties voor een volgend artikel hoor ik graag via onderstaan reactieformulier.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie