Vier mythes over LinkedIn

Het tijdperk van social selling is nu echt aangebroken. Onontbeerlijk hierbij is inzicht, kennis en waardering van je netwerk en de relaties die je opbouwt

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ik heb in mijn carrière behoorlijk vaak de telefoon gepakt om via de receptie van een bedrijf bij de juiste persoon te komen. Vaak lukt dat maar heel vaak ook niet. Deze vorm van koude acquisitie heeft anno 2013 echt zijn beste tijd gehad. Sterker nog; het staat in deze tijd redelijk onprofessioneel als je zonder aanleiding of voorkennis van je gesprekspartner belt en ‘op goed geluk’ een verhaal begint in de hoop dat dit de juiste snaar zal raken.

En het hoeft ook echt niet meer, cold-calling. We leven in een netwerk economie waarin wie je kent minstens zo belangrijk is als wat je kent. Waarom? Omdat relaties in onze social economy van inschatbare waarde zijn. Maar waarom wordt de kracht hiervan vandaag de dag dan toch nog ondergewaardeerd? Hier vier mythes over je LinkedIn netwerk doorgeprikt.

Mythe 1: Na het leggen van een connectie, gebeurt er niets…

Net als jijzelf staat je netwerk niet stil. Ze zijn minstens zo actief en ambitieus als jij en dus leggen ook zij contacten, doen zaken, zijn betrokken bij projecten, volgen opleidingen of gaan naar seminars. Grote kans dus dat er een moment komt, nu of in de toekomst, waarin een gelegde relatie van waarde kan zijn. En wat te denken van de waarde die je kan toevoegen aan het (professionele) leven van iemand anders? De waarde van je netwerk werkt twee kanten op en je netwerk staat dus zeker niet stil. Leg je oor maar eens echt te luisteren op LinkedIn.

Mythe 2: Veel connecties betekent automatisch minder waarde….

Hierbij gebruik ik graag de analogie van de digitale camera. Als je de megapixel heel hoog instelt kan je misschien 120 foto’s kwijt op de memorycard maar bij een minder hoog afgestelde scherptediepte zijn dat er wellicht 1.200 of 12.000. Aan de foto’s doet dat op zich niets af en is geheel afhankelijk van je persoonlijke voorkeur. Met andere woorden; social media stellen ons in staat om met een ongelimiteerd aantal mensen een connectie te hebben maar dat zegt niets over de kwaliteit van die connectie. Die bewijst zich vaak pas net op dat ene moment dat het ertoe doet of relevant is. En hiervoor hoef je elkaar echt niet elke dag te spreken.

Mythe 3: Ik link niet met collega’s die zie ik namelijk elke dag

Paul van de salesafdeling probeert al 2 maanden een voet tussen de deur te krijgen bij die ene belangrijke prospect. Omdat het niet lukt, geeft hij het op. Bij de koffieautomaat komt hij Cindy van Finance tegen en het gesprek komt op zijn vruchteloze pogingen voor een afspraak bij die prospect. “Had ik dat geweten” zegt Cindy. “dan had ik hem even gebeld, ik heb nauw samengewerkt met hem bij mijn vorige bedrijf en spreek hem af en toe nog wel eens” Zie daar de kracht van het 2e graads netwerk. Iedere medewerker neemt niet alleen kennis en kunde mee naar een nieuwe job maar ook een rugzak vol met relaties. Relaties die – heel concreet – direct van waarde kunnen zijn voor een bedrijf. Wacht dus niet op toeval bij de koffie automaat maar connecteer met je collega’s.

Mythe 4: Ik zie mijn LinkedIn accounts als rolodex van visitekaartjes

Ken je het nog. Zo’n molen op je bureau met alfabetisch alle visitekaartjes erin. LinkedIn wordt en werd wel eens vergeleken met die Rolodex. Alleen is dit er eentje die je continue, pro-actief van relevante informatie voorziet. Een pratende rolodex dus. Wie is van baan veranderd?, wie is nu geconnect met wie?, wie zoekt talent?, wie heeft een klus waarvoor jouw skills nodig zijn?, wat zijn de belangrijkste industrie updates in jouw vakgebied? etc etc. De kracht van LinkedIn zit in jouw netwerk en hoe je daar dagelijks productiever en succesvoller van kan worden. Moet je wel je oor te luisteren leggen natuurlijk. Dus installeer die iPad- of Mobiele app. Je zal zien dat deze ‘Rolodex’ heel wat te vertellen heeft.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie