Waar zijn de echte Antwerpenaren in het nieuwe promotiefilmpje?

Het filmpje Moving Antwerp heeft een uitgesproken blonde uitstraling. Terwijl Antwerpen een uitermate diverse stad is. Gevolg: felle reacties op de sociale media.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Moving Antwerp is een prachtige productie van New Impact, waarin de culturele en zakelijke kanten van Antwerpen aan bod komen. In de video zijn uiteraard belangrijke Antwerpse bezienswaardigheden te zien als het MAS en de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal.

Er wordt echter ook veel aandacht geschonken aan de economische troeven van de stad, zoals de aanwezigheid van de haven en de voortrekkersrol die de stad speelt in de diamant- en modewereld. Een film om de stad te promoten aan bezoekers en bedrijven. Flitsend gemonteerd met bijna dreigende muziek. Het is een film die de aandacht goed pakt.

Blonde uitstraling

Dat de film goed bekeken is blijkt ook uit de reacties. Dat de snelle montage niet aan iedereen is besteed kan gebeuren. De meerderheid van de kijkers spreekt het wel aan. Wat minder goed valt is de ‘blonde’ uitstraling van de film. De meeste mensen die in beeld komen zijn blonde Antwerpenaren. Dat terwijl Antwerpen na Amsterdam inwoners uit de meest verschillende landen heeft. Het is een diverse stad. In de film komt dat niet tot uiting, en daar wordt op social media fel op gereageerd.

Sander V.: Het viel mij ook meteen op dat ik nog nooit zoveel bleekscheten in Antwerpen gezien heb als in dit filmpje. Een enorm verschil met hoe aangenaam Antwerpen eruitziet in mijn kop.

Youssef K.: Prachtige video van een prachtige stad. Geweldig hoe ze circa 50% van de bevolking vakkundig uit het filmpje hebben geknipt. De natte droom van Vlaams Belang en Vlaams Belang Light, Antwerpen eindelijk verlost van haar &;kleurlingen&;. Hoe geloofwaardig is een promofilmpje voor de stad Antwerpen zonder minderheden? Een kaakslag voor elke Antwerpenaar met een migratieachtergrond.

Bettina V.: Inderdaad, visueel mooi, maar niet echt realistisch. Antwerpen is geen stad vol blonde (rijke) mensen, maar als je ziet wie de opdracht gegeven heeft, snap ik het wel.

Bron: dewereldmorgen.be

Natuurlijk, als je de film goed bekijkt is er hier en daar wel een niet-blonde speler te vinden. En in het kader van de diversiteit is zelfs even een regenboogvlag te zien. Maar het feit dat je daar een lijstje van kan maken (heeft een van de kijkers gedaan) is eigenlijk al een bewijs van het tegendeel.

Zot van A

Het is niet de eerste keer dat dit in Antwerpen promotie speelt. De film van Jan Verheyen ‘Zot Van A’ speelt zich af in de straten van Antwerpen met geen enkele gekleurde Antwerpenaar in het straatbeeld. Als reactie op de promofilm werd een alternatieve Facebookpagina opgericht https://www.facebook.com/peopleofantwerp waar mensen foto’s en filmpjes kunnen posten van het echte Antwerpen. Heeft men zich bewust proberen te richten op een bepaalde groep? En dacht men dat die groep meer zou worden aangesproken door de gekozen beelden? Of is er sprake van tunnelvisie, waarbij de makers onbewust te veel vanuit hun eigen achtergrond hebben gewerkt?

Herkenning

In een recent onderzoek van de Positioneringsgroep bleek dat Nederlanders niet zo goed zijn in het promoten van het eigen land. Een van de voorwaarden om eigen land of stad te promoten is dat je je in het promotiemateriaal herkent. Makers zullen zich dus niet alleen in de einddoelgroep, maar ook in de groep die je vertegenwoordigt moeten verplaatsen. De reacties op het filmpje Antwerpen Beweegt bewijzen maar weer hoe belangrijk dat is. Doen andere steden het anders?

Ter vergelijking heb ik het filmpje Amsterdam City Promotion bekeken uit 2011. Oordeel zelf!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie