Why Sinek et al?

Het lijkt er soms op alsof wij met zijn allen, marketeers en communicatieadviseurs, vooral bezig zijn om systematiek, regels, stappenplannen, terminologie en wat dies meer zij te ontwikkelen. Kijk naar de artikelen en boeken die worden geschreven. Kijk naar de populariteit van ‘storytelling’ en ‘The Golden Circle’ van Sinek. De Volkskrant vatte het onlangs mooi samen in een titel van een artikel. Dit lijkt de tijd te zijn van: ‘3 manieren om in 7 stappen een top-10 te maken: 5 tips’.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Begrijp me niet verkeerd. Er is niks mis met al die professionals die nadenken over het vak en die proberen daar iets zinvols aan te voegen. Welke motivatie daar dan ook achter zit. Veel van wat ontwikkeld wordt levert nieuwe inzichten op en biedt wel degelijk een substantiële inhoudelijke bijdrage aan het vakgebied.

Wat me stoort is dat het soms lijkt alsof je al die nieuwe inzichten ook perse altijd moet inzetten. Onder het motto: ze horen bij deze tijd, pas ze toe! ‘Een nieuwe visuele identiteit ontwikkelen, zonder eerst een corporate story te schrijven? Je lijkt wel niet goed bij je hoofd!’ ‘Een positionering en propositie voor een organisatie ontwikkelen zonder intensief op zoek te gaan naar het ‘Waarom’? Onverantwoord!’.

Wat me ook stoort is dat er weinig ruimte voor nuance en uitleg is. Ik snap dat wel. Hoe stelliger een verhaal, hoe krachtiger die overkomt, hoe meer men er van onthoudt. Maar die stelling van Sinek bijvoorbeeld: ‘mensen kopen niet om wat je doet of hoe je het doet, mensen kopen waarom je het doet…’ Is dat voor alle soorten organisaties waar? Voor grote en voor kleine? Voor internationale en lokale? En als dat dan zo is, zitten er dan niet juist weer kansen voor onderscheid in het níet uitgaan van het waarom? Maar dat vertelt het verhaal van Sinek niet.

Wat me misschien nog wel het meeste stoort is dat al die nieuwe theorieën, instrumenten en terminologie die we daarvoor bedenken alles in zich hebben om een barrière op te werpen. Marketing en communicatie bedrijven wordt steeds abstracter en komt daarmee op afstand te staan van de ondernemerspraktijk van alle dag.

Volgens mij is het in wezen heel eenvoudig. Organisaties die graag willen blijven bestaan zullen serieus aan de bak moeten. Daarbij is het belangrijk dat ze weten waar ze vandaan komen, dat ze weten waar ze naar toe willen, dat ze weten wat daar voor nodig is dat ze bereid zijn een inspanning en een investering te doen. Vervolgens is het hard werken om te komen waar je wilt zijn.

Het is aan ons om die organisaties bij te staan en te begeleiden. En laten we dat nou eens doen zonder gelijk de hele trukendoos met termen en trendy tools open te trekken. De meeste ondernemers hebben al moeite genoeg om heldere doelstellingen te formuleren. Of om werkelijk te denken vanuit de wensen of het belang van de klant.

Het hanteren van, en denken in, grote termen weerhoudt ons te vaak van het bieden van kleine concrete oplossingen voor kleine concrete problemen. Terwijl juist daar een grote kans zit om onze opdrachtgevers snel en goed van dienst te zijn.

Tegelijkertijd bewijzen wij onszelf een dienst. Als we wat kritischer en wat minder dogmatisch omgaan met wat ons ter beschikking staat worden we menselijker, toegankelijker en overtuigender.

En reken maar dat dat werk oplevert! Waarom? Nou daarom?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie