AR make-up is de perfecte vorm van zelfexpressie in lockdown

Alles Augmented #45: tweewekelijks het laatste nieuws over augmented reality, met deze keer: virtuele make-up en nieuwe webAR.

1. Make-up transformeert ook virtueel

Nu we wereldwijd in lockdown zitten, neemt het gebruik van AR-filters enorm toe. Social media is één van de manieren hoe we nog met elkaar in contact kunnen blijven en waar we aan zelfexpressie doen, zoals het delen van make-up creaties. De definitie van wat make-up is, vervaagt steeds meer. 3D-makeup artist Ines Alpha, die eerder AR-filters voor Dior maakte, zegt dat make-up iets is wat je gezicht transformeert of het nu fysiek of virtueel is.

We zien bijvoorbeeld nu vele celebs zoals Kylie Jenner en Dua Lipa die de Butterfly Pretty filter delen van virtuele make-up artist Sophie Katirai. Zij denkt dat AR werkt als een mood filter en ons wat meer opvrolijkt in deze nare tijden. Maar het gaat soms wel verder dan slechts ontsnappen aan de werkelijk. Uit onderzoek onder plastisch chirurgen blijkt dat 55% van de patiënten 'iets laat doen' om beter op selfies te kunnen staan.

Toch ziet makeup artist Cécile Paravin kansen voor merken om mensen te laten experimenteren met hun fysieke dan wel virtuele indentiteit. Bijvoorbeeld zoals L’Oreal die eerder al AR start-up Modiface kocht en nu het eerste beauty-merk is dat partnert met Snap Camera. Ze lanceren 8 branded Lenses van Garnier, Lancôme, L’Oréal Paris en Maybelline die je kan gebruiken in je video-calls met Skype of Zoom of in livestreams.

Celebrities sharing the makeup AR filter Butterfly Pretty

2. Snap groeit flink en het gebruik van AR stijgt enorm

Dat de samenwerking met Snapchat Camera een slimme keuze is van L’Oreal blijkt wel uit de onlangs gepresenteerde jaarcijfers van Snap. In het eerste kwartaal van 2020 is naast een omzetstijging van 44% ook het aantal dagelijkse gebruikers toegenomen met 20% naar 229 miljoen. Het toffe is dat 75% van de gebruikers dagelijks één of meerdere AR lenses gebruikt. Het gebruik van AR-lenses is in de maand maart dan ook toegenomen met 25%. Kortom AR doet goede zaken in lockdown.

Snapchat Filter Reporter - SNL

3. WebAR maakt grote stappen met nieuwe features van Sketchfab en 8th Wall

Sketchfab, de marktplaats voor 3D-modellen, had al een AR-feature in hun app, maar nu hebben ze ook een webAR-feature als je een 3D-model embed op je website. Een bezoeker van bijvoorbeeld een webshop kan dan met 1 druk op de knop een product in AR zien. Je moet hiervoor wel het Enterprise abonnement hebben, maar wel heel tof! 8th Wall heeft een soortgelijke feature gelanceerd, genaamd Inline AR. Een AR-viewer staat dan bijvoorbeeld midden in een artikel en verrijkt zo echt een verhaal met AR zonder dat de lezer naar een nieuwe url gaat. Daarnaast hebben ze het heel makkelijk gemaakt om ook holograms die gemaakt zijn in de Microsoft Mixed Reality Capture Studios te gebruiken in webAR-projecten. De Israelische premier sprak op Onafhankelijkheidsdag bijvoorbeeld het volk toe als hologram.

Inline AR with 8th Wall

4. Magic Leap moet door de crisis 1.000 werknemers ontslaan

AR mag dan flink meer gebruikt worden nu iedereen thuis zit, sommige bedrijven zitten ook in enorm zwaar weer. De grote AR-headset belofte, met 2,6 miljard aan investeringen, Magic Leap heeft 1.000 mensen moeten ontslaan. Zij waren gestart als consumentenproduct en richtten ze nu steeds meer op het bedrijfsleven. Dus in de creatieve hoek van Magic Leap vallen nu de klappen. “Adapting our company to these new market realities and our increased focus on enterprise means we must align our efforts to focus on the areas of our business that advance our technology, ensure delivery of Magic Leap 2, and expand product-market fit and revenue generation.”

5. Inspiratie halen bij verschillende awards

Deze maanden staan altijd bol van de vele awards met ook daarin de beste AR cases. Zo zijn de genomineerden van de alom geprezen Auggies bekend gemaakt. In verschillende categorieën zoals ‘best consumer app’ of 'best game of toy’ is volop inspiratie te vinden. Ook de Webby’s, de Oscars van het internet, hebben een categorie 'Immersive and Mixed Reality’. En van eigen bodem hebben we de Beste Social Awards met een categorie 'De beste augmented reality’ met 3 genomineerden zoals onderstaande campagne Koning Toto met AR van GoSpooky.

Koning TOTO Case Video

Lees meer en schrijf je in

Lees ook eerdere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle. 

BONU$ -The augmented reality future of grocery shopping - BONU$

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie