AWE bewijst: augmented reality wordt volwassen

Cees Dingler schrijft in dit gastblog over zijn ervaringen op de Augmented World Expo.

Cees Dingler

Het voelt goed om na al die tijd de eerst mogelijke KLM-vlucht naar San Francisco te pakken. Aangekomen rijden we gelijk door naar het kustdorpje Capitola, waar we onze naam aan ‘ontleend’ hebben. Als we een parkeerkaartje trekken op de boulevard, blijkt dat de plaatselijke gemeente hetzelfde idee had met ons logo. Op alle parkeerautomaten en parkeertickets prijkt ons bloedeigen, met zorg gemaakte, beeldmerk! Wij hun naam, zij ons logo. Let’s call it even. We voelen ons vereerd. 

Van fun naar functie

Het eerste dat opvalt op de AR World Expo het enorme aantal vrouwen. (Begrijp me hier niet verkeerd) De stereotype ‘developer’ is hier echt aan het verdwijnen. Je ziet duidelijk dat er een nieuwe generatie is opgestaan, die coderen en creativiteit combineert. AR is korte tijd behoorlijk inclusief geworden zullen we maar zeggen. 

Na een dag verschillende talks te hebben gevolgd is één ding duidelijk: er zijn in een paar jaar enorme stappen gemaakt. Mede geholpen door Covid, QR-codes en 5G. Waar we voorheen nog voornamelijk met fun toepassingen te maken hadden, zoals de vele facefilters, zetten alle bedrijven en platforms nu in op commerciële- en marketingtoepassingen. AR, retail en e-commerce zijn duidelijk voor elkaar gemaakt. 

AR wordt steeds groter

Dat AR echt groot aan het worden is, blijkt ook wel uit de cijfers van Deloitte, in opdracht van Snapchat. Er zijn inmiddels wereldwijd meer dan 100 miljoen AR gebruikers, met een verwachte groei naar 4,4 miljard in 2025. 61% van mobiele doelgroep maakt al gebruik van AR, vaak zonder het zelf door te hebben. AR-campagnes hebben een 94% hogere conversie dan traditionele communicatie, mede omdat de gebruiker het product veel beter ervaart. Tevens ontstaat er een sterkere band tussen de gebruiker en het product. 

Eén van de belangrijkste uitkomsten is misschien wel dat een AR-beleving het aantal retourzendingen gemiddeld met 25% doet afnemen. Food for thought voor webshops als Zalando dus.

Snapchat

Snapchat is overigens alom aanwezig in de presentaties. Zij zijn de absolute voorloper op het gebied van AR en e-commerce. Vooral met hun bodytracking, waarmee kleding en schoenen passen steeds beter mogelijk is. 

Net als Facebook en Instagram zet Snapchat de stap van Social Media Platform naar Social Marketplace. Ze gaan bij Snap zelfs nog een stap verder en bieden hun AR-tool nu aan als los te integreren. Dit betekent dat je AR-functies van Snap aan je eigen native app kan toevoegen. Steeds meer designers slaan overigens de fysieke wereld over en ontwerpen 3D fashion direct en exclusief voor de metaverse. Met Snapchat’s try-on functies als de ultieme tool.

Een andere partij die in het oog springt op de expo is Niantic, de maker van Pokémon Go. Niantic heeft het voor elkaar gekregen om multiplayer ervaringen via web-based AR aan te bieden. Zo kunnen je kinderen de hagelslagverpakking scannen aan de eettafel en een AR-game tegen elkaar spelen tijdens het ontbijt. Gezellig. 

Capitola in Los Angeles

Wat opvalt als we naar het vliegveld van San Francisco rijden, om door te vliegen naar Los Angeles, is het enorme aantal billboards met mensen en VR-brillen op. Het voelt alsof we ons zeven jaar terug wanen in de tijd, toen Capitola werd opgericht, met VR als focus. De Technology Hype Cycle Theory blijkt hier dan toch te kloppen. VR is weer terug van weggeweest, met dank aan de verwoede inspanningen van Meta-meneer Zuckerberg.  

Cees Dingler is mede-oprichter van Capitola Digital en Capitola Social. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie