Coachella bood unieke festivalervaring met 20 AR experiences

Alles Augmented #91: het laatste nieuws over augmented reality en hoe het de toekomst verandert.

1. Coachella creëerde een immersive festival met veel AR

Het jaarlijkse muziekfestival Coachella in Californië had dit jaar gedurende het festival in totaal 20 AR-experiences voor haar 750 duizend bezoekers. Met de Coachellaverse (een vrij inspiratieloze naam) konden bezoekers op locatie en thuis zich onderdompelen in verschillende immersive experiences via een app, Snapchat en Instagram. 

Op het festival kon je met de app in AR zien waar je heen moest (AR wayfinding) om bijvoorbeeld één van de grote AR installaties te ontdekken. De app maakt gebruikt van de Lightship SDK van Niantic waarbij fysieke installaties in AR tot leven kwamen. Het festival werd ook via Instagram gepromoot met een aantal AR installaties op 15 verschillende locaties in de wereld zoals New York en London. De Meta AR effects waren ook op het festival te bewonderen als AR tour zoals je in deze video kan zien. Mooi om het verschil te zien tussen de echte AR en de teaser video.

Op het grote podium waren mega grote LED schermen die gebruikte maakte van Unreal engine voor een immersive optreden. De kijkers thuis zagen nog meer want er werd een AR laag toegevoegd aan de live stream zoals bij dit optreden van Flume. Coachella had dit jaar echt flink uitgepakt maar het zal zeker niet de laatste keer zijn want volgens innovatie Lead Sam Schoonover hadden ze 20 keer meer engagement dan het jaar ervoor. En het zal ook zeker niet het laatste festival zijn want zo heeft ook Snapchat onlangs nog tijdens hun jaarlijkse Partner Summit een intensieve samenwerking met event organisator Live Nation aangekondigd. Meer Partner Summit updates in het volgende bericht.

 

Butterfly Experience with Coachella

2. Snapchat’s Partner Summit brengt AR weer naar een hoger niveau

Snapchat's jaarlijkse #SnapPartnerSummit bevestigde en vierde de kracht van het medium AR en de impact ervan op de toekomst. Wat een geweldige updates voor Snap's AR-platform en AR in het algemeen. Trots dat we partner mogen zijn van Snapchat

Snapchat lanceert Lens Cloud Services en versterkt mijn geloof in de real-world Metaverse. Location-based AR zal de komende jaren zo groot worden. 

  • Locatiegebaseerde services -> Veranker lenzen op specifieke locaties. Zoals een skelet van een T-rex in een museum die tot leven komt in AR. Maar ook hele steden die voorzien zijn van een virtuele laag met City Templates. Londen is de eerste stad en Lego gaat in die stad allerlei virtuele ervaringen met elkaar verweven.
  • Permanente opslag -> AR content wordt persistent. Dus alles wat je doet, ziet de volgende ook. Samen een (virtuele) tuin onderhouden bijvoorbeeld.
  • Diensten voor meerdere gebruikers. Ervaar een AR Lens op locatie met meerdere mensen tegelijk. ️

Ook op het gebied van AR-commerce waren er veel updates.

  • Camera Kit (Snap's AR-technologie zonder de app) zal beschikbaar zijn voor de detailhandel. Puma lanceert try ons in iOS- en Android-app. DressX maakt er al gebruik van
  • Snap komt met een feature waarbij gebruikers een paar foto's van hun lichaam maken en vervolgens kleding die 1 op 1 past aan die foto's wordt toegevoegd om te zien hoe het eruit ziet. “Shoppers can go from ‘this looks good’ to ‘this looks good’ on ME!”
  • Merken kunnen hun 3D-assets met slechts één klik op de knop omzetten in een shoppable Lens via een 3D-assetmanager. En producten in AR van bestaande productfoto's halen met een andere nieuwe feature die de modellen en achtergrond verwijdert.
  • Snap komt  met een geheel nieuwe sectie in de app genaamd 'Dress Up' waar alle AR-commerce is gebundeld.

Ook waren er veel toffe nieuwe technische features zoals ray tracing (betere lichteffecten), meer API's om data toe te voegen aan Lenses en Event Insights (waarmee je bepaalde engagement in een lens kunt meten, net als bij Google Analytics). En tot slot lanceerde CEO Evan Spiegel de Pixy, een autonome camera-drone. Wauw! Naast je eigen AR-bril kan deze drone in de toekomst waarschijnlijk ook jezelf en de wereld om je heen uitbreiden met virtuele content.

Build Bigger With Lens Cloud on Snapchat

3. De stad is en wordt steeds meer een AR playground

In de laatste edities en zoals het bericht hierboven zijn veel ontwikkelingen op het gebied van location based AR. We zien steeds meer AR die gekoppeld is aan een locatie in de stad. Het kan een visuele uiting zijn die tot leven komt of waar je onderdeel van wordt zoals onderstaande case van ons van de Spicy Whopper van Burger King. Probeer de Lens hier. Maar ook complete monumenten zoals de nieuwe samenwerking tussen Snap en het LACMA, hele gebouwen in London zoals dit toffe experiment van Arthur Bouffard met de nieuwe City Templates of deze wandeling door NYC waarin voorstellen van de gemeenteraad over de bouw van de stad in AR op locatie gevisualiseerd worden (super slim!). 

En ook Niantic lanceert naar verwachting tijdens hun developer summit het Lightship Visual Positioning System. In de toekomst zal dit een world scale oplossing zijn om een 3D-kaart van de wereld te hebben zodat meerdere devices dezelfde AR experience tegelijkertijd of op een ander moment kunnen hebben op een specifieke locatie. Dit za

 

Burger King - Spicy Whopper out of home AR campaign

4. Meta lanceert een aantal updates voor het Spark AR platform

Meta's Spark AR Studio komt met nieuwe features om betere AR experiences te ontwikkelen. Met de nieuwe audio-engine kan audio makkelijker geïntegreerd worden in AR en zijn er nieuwe tools voor muziek visualisatie. Er zijn verbeterde occlusion mogelijkheden om de echte wereld en de virtuele wereld nog beter te vermengen. Het tofste vind ik dat ze nu ook LidAR hebben omarmd om beter diepte en afstand te detecteren in AR. Hiermee scan je de ruimte zodat de AR echt blend met de ruimte. Zie alles in onderstaande video.

 

Expanding Spark AR Capabilities

5. AR wordt steeds slimmer door betere Machine Learning modellen.

Machine Learning modellen kunnen getraind worden zodat een AR experience steeds slimmer wordt en steeds beter herkent wat er voor de camera staat en daar iets mee kan doen. Zoals het herkennen van een unieke gril van een specifiek Jeep model zodat gelijk informatie van dat model getoond wordt. Of elke auto die deze Snapchat Lens ziet, transformeren in een stukje natuur. Uiteraard gaat dat niet vanzelf door je camera ergens op te richten en moet je wel de Lens open hebben, maar magisch is het wel. Zoals ook deze hilarische Lens die gezichten zo goed herkent dat het je gezicht omtovert in een cry face.

 

Crying

Lees meer en schrijf je in

Lees ook de andere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle (Playar)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie