Premium

Copywritingbureau wil van schrijvers naar 'prompt engineers': 'We kunnen simpelweg niet anders'

'Als wij willen blijven voortbestaan, moeten we hier iets mee', vertelt de hoofdredacteur aan copywriters.

Afbeelding: Shutterstock

Kunstmatige intelligentie (AI) gaat het werk van copywriters sterk veranderen, zeggen steeds meer kenners. Software als ChatGPT schrijft, gevoed met een korte briefing oftewel prompt, binnen luttele seconden een hele tekst en wordt hier kwalitatief steeds beter in. Copywritingbureau CopyRobin ziet dit ook en heeft zijn aangesloten freelance copywriters daarom vriendelijk doch dringend verzocht om te gaan werken met ChatGPT. 'Cru gezegd betekent dit dus dat je eigenlijk alleen (veel) voor ons kunt blijven schrijven als je OpenAI/ChatGPT voor 1 juni onder de knie krijgt. Hierbij helpen we jullie natuurlijk met alle liefde. Als je voor ons blijft schrijven, verschuift jouw rol voor een groot deel naar die van 'prompt engineer.' 

Een mededeling die bij sommige copywriters in het verkeerde keelgat schiet. Zij noemen de transitie naar prompt engineer een belediging, vragen zich af of zij minder gaan verdienen en roepen op om CopyRobin te boycotten. Het copywritingsbureau spreekt juist van een win-win-situatie. Wat is er aan de hand?

Copywritingbureau verandert werkwijze

CopyRobin, een bedrijf dat zelfstandige copywriters allerlei soorten teksten laat schrijven voor klanten en hier commissie aan verdient, wil dat vrijwel al zijn copywriters AI zoals ChatGPT gaan gebruiken om sneller teksten af te leveren. Het bedrijf heeft hier vorige week een webinar over georganiseerd en geeft tekstschrijvers tot 1 juni om te leren werken met ChatGPT. Met deze software kunnen zij via prompts teksten laten genereren, waarna zij die fact-checken en 'humaniseren.' Afhankelijk van de klantvraag vult de copywriter de bewerkte tekst aan met een telefonisch interview en/of (aangeleverde) bronnen om tot het eindresultaat te komen.

Slimme schrijfsoftware baseert zich op een onbekende dataset en doet doorgaans niet aan bronvermelding, waardoor er - juridische en praktische - vragen leven over het auteursrecht van gegenereerde teksten. Klanten van CopyRobin die daarom geen gegenereerde tekst willen ontvangen, kunnen tegen een hoger tarief een tekst bestellen die volledig leunt op menselijk schrijfwerk. 

Tarieven blijven hetzelfde

Copywriters zijn gewend om zelf teksten te schrijven. In de reacties onder een Facebook-bericht over de strategische verandering van CopyRobin uiten sommige tekstschrijvers kritiek op de verplichting om met ChatGPT te gaan werken. 'Begrijpelijk dat er behoefte is aan goedkope content. Maar om mijn journalistieke arbeid voort te zetten als 'prompt engineer' gaat mij te ver. Veel succes, maar ik haak af bij deze club', luidt één van de reacties. Suzanne Robbe, hoofdredactrice van CopyRobin, zegt die keuze te begrijpen. 'Het is niet voor iedereen een ideale manier van werken.'

Kritiek dat copywriters meer teksten voor minder geld moeten verrichten, worden door Robbe en Eric van Hall, oprichter van CopyRobin, ontkend. Van Hall schrijft in een Facebook-reactie: 'Wij willen juist voorkomen dat schrijvers onderbetaald worden. We bieden eerlijke tarieven en veel ondersteuning. Sterker nog, met slimme AI inzet (sic) kunnen onze schrijvers zelfs meer per uur verdienen! Dat is pas een win-win situatie! [..] Bij CopyRobin willen we deze ontwikkeling omarmen om het werk voor onszelf en onze freelancers leuker en lucratiever te maken en nog betere resultaten te bereiken voor onze klanten.'

Robbe verduidelijkt in de reacties dat het verplicht gebruiken van AI CopyRobin geen extra winst gaat opleveren. Zij zegt dat het bureau met deze strategie wel kan opschalen door meer en grotere opdrachten aan te nemen en dat de kwaliteit van de teksten omhooggaat omdat de schrijver meer tijd krijgt om teksten te finetunen in plaats van te schrijven. 'We maken deze keuze dus niet om copywriters uit te buiten of om ze te pesten, maar omdat dit echt een grotere bedreiging is dan velen nu denken.'

AI omarmen

De mening van Robbe dat AI een bedreiging is voor copywriters, staat niet op zichzelf. In januari vertelde Johan Konst van NXT Content bijvoorbeeld al dat hij persberichten laat schrijven door ChatGPT. 'Ik denk niet dat ChatGPT een copywriter gaat vervangen, maar de manier van schrijven zal voor mensen wel veranderen. ChatGPT kan een voorzet geven en nieuwe copywriters moeten er rekening mee houden dat het werken sneller en efficiënter gaat.'

Een paar copywriters die reageren onder het bewogen Facebook-artikel van CopyRobin, vinden het logisch dat zij veel met ChatGPT moeten gaan werken. Eén van hen zegt de webinar over AI gevolgd te hebben en schrijft: 'AI alleen als vijand zien gaat je in the long run denk ik weinig opleveren. CopyRobin wil dit voor zijn en hun schrijvers wapenen hiertegen. Maar… de tarieven worden niet aangepast, alleen de moeilijkheidsgraad, omdat je sommige teksten met assistent moet/mag schrijven. Ik moet wel zeggen dat ik de wijze van communiceren, met maand om je aan te passen wel wat kort door de bocht vind, maar om ze nu zo af te kraken…'

'Als wij willen blijven voortbestaan, moeten we hier iets mee'

CopyRobin heeft goed nagedacht over de keuze om intensief gebruik te maken van kunstmatige intelligentie, zo probeert de hoofdredacteur copywriters duidelijk te maken. '[..] Ik begrijp dat dit erg schrikken is. Maar we kunnen simpelweg niet anders. Als je nu deze kans pakt om je hierin te verdiepen, helpt dit jouw schrijfcarrière de komende jaren enorm. Want steeds meer schrijvers én klanten gaan AI als tekstschrijver ontdekken en gebruiken. En daar kun je simpelweg niet mee concurreren op den duur. Als wij willen blijven voortbestaan, moeten we hier iets mee.'

Update 2 mei: Eric van Hall, oprichter van CopyRobin, zegt dat tekstschrijvers vanaf 1 juni naast een reguliere briefing ook 'prompts' ontvangen om ChatGPT teksten te laten schrijven. CopyRobin verkoopt zo'n 'AI-powered'-tekst van vierhonderd woorden vanaf 35 euro aan klanten, geeft hij als voorbeeld.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie