De waarheid achter digitaal leren

Hoe je leren leuker kunt maken is natuurlijk een vraagstuk waar de geleerden zich al decennia over buigen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het leuke is dat succesvolle voorbeelden laten zien dat ideeën spontaan onstaan en succes bijna niet te bedenken is. Hoe kinderen leren kan succesvol ondersteund worden door games, video’s en applicaties op een pc, tablet of smartphone. Zelfs UNESCO onderstreept dit in een global rapport over mLearning. Waarom? Simpelweg omdat het aansluit bij de behoefte van kinderen en natuurlijk omdat het leren leuker maakt!

Het spelen van actiegames vermindert de symptomen van dyslectie, stond er afgelopen week in de Volkskrant. Wat een geweldige ontwikkeling. Sinds langere tijd weten we al dat het spelen van games de ontwikkeling van integratie van beide hersenhelften, oog-hand- coordinatie en fijne moteriek kan steunen. Games zijn ook niet meer weg te denken uit het leven op dit moment. Kinderen groeien op met digitale devices en vinden het normaal om via deze weg kennis op te doen of ervaringen te delen.

Wat we kunnen leren van Salmon Khan over digitaal leren. Een mooi initiatief vanuit Amerika is de KhanAcademy. Salmon Khan ondekte dat, door zijn lesstof vanuit MIT op video beschikbaar te maken via YouTube, onderwijs letterlijk een nieuwe dimensie krijgt. De KhanAcademy is inmiddels een groot en succesvol platform, dat zelfs pilots draait op middelbare scholen in Amerika. Deze geweldige visie van informatie delen en leren in je eigen tempo en van meer tijd voor discussie en begeleiding in de klas, is een duidelijk voorbeeld van hoe leren ook leuk kan worden en beschikbaar kan zijn voor iedereen. (Bekijk de TED talk van Salmon Khan hier: )

Leuk leren met Squla Een succes van eigen bodem is het Nederlandse Squla. Squla begon met quizen op hun website, maar na het aanbieden van deze quizen in spelvorm binnen een app, nam spelend leren een heel andere wending. Met meer 110.000 downloads zijn deze ipad games uitgegroeid tot een leuk leren instituut. Met wedstrijden tussen scholen, tussen klassen of de meisjes tegen de jongens! Ook kun je je CITO vragen oefenen binnen een game. Binnenkort organiseert Squla weer (18 t/m 25 maart), al meer dan 5000 scholen in Nederland doen mee! Leren via een spel op je Ipad en zelfs ouders en leerkrachten die kinderen aanmoedigen te gamen. Leuk toch.

Inspelen op de behoefte van het kind
Zowel de video’s van Khan als de games van Squla spelen in op de leefwereld van een kind. Binnen het onderwijs zijn natuurlijk nog veel meer prachtige initiatieven (serieus gaming) gaande om de digitale kansen te integreren binnen het klaslokaal. Neem bijvoorbeeld de Schooltas App van uitgever Thieme Meulenhof waarin alle methoden digitaal op een leuke manier worden aangeboden. Of de leren schrijven App van Juf-in-a-box. Allemaal spelen ze in op de leefwereld van een kind. Digitaal integreren in onze lesmethoden is dus wel degelijk een succes. Waarom? Omdat het leuk is!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie