‘Digitale toegankelijkheid ook gewoon commercieel interessant’

Vanaf 2025 moeten ook veel bedrijven digitaal inclusief zijn en dat is nogal ingrijpend.

Door: Jasper Verbunt

Digitale toegankelijkheid is belangrijk, én verplicht voor alle overheidsinstanties. De komende jaren worden de Europese richtlijnen op het gebied van digitale toegankelijkheid ook verplicht voor tal van andere organisaties en online platformen. De verplichting wordt ‘pas’ 2025 van kracht, maar die tijd zullen veel commerciële organisaties hard nodig hebben om zich te verdiepen in de standaard. Branchevereniging Dutch Digital Agencies bundelde advies van experts van de overheid en digitale bureaus in dit artikel.

Dat het voor jou mogelijk is om dit artikel nu te lezen, is voor velen niet vanzelfsprekend. In Nederland zijn er 2 miljoen mensen met een beperking. Dat zijn heel veel mensen. Voor hen kan het lastig zijn om gebruik te maken van online informatie en dienstverlening. Omdat ze blind zijn of slechtziend. Of een zintuiglijke of motorische handicap hebben. Of laaggeletterd, dyslectisch of kleurenblind zijn.

Voor deze mensen geldt dat ook zij apps en websites moeten kunnen gebruiken, aldus Raph de Rooij. Bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) maakt de Rooij deel uit van  het team Digitale Inclusie, onderdeel van de Directie Digitale Samenleving (DS). ‘Niet iedereen kan websites of apps goed gebruiken. Met digitale inclusie willen we dit veranderen door de behoeftes van alle gebruikers van online informatie en dienstverlening centraal te stellen. Iedereen moet mee kunnen doen in onze digitale samenleving. Dat betekent dat iedereen op een begrijpelijke en veilige manier met de overheid moet kunnen communiceren. Overheidsdiensten zijn wettelijk verplicht hebben om de noodzakelijke maatregelen te nemen om te voldoen aan eisen op het gebied van digitale toegankelijkheid.’

Wat voor overheidsinstanties dus nu al een verplichting is, wordt in 2025 ook voor veel commerciële organisaties is. Dan gaat de European Accessibility Act (EAA) 2019/882 in juni 2025 toegankelijkheid namelijk marktbreed afdwingen. De EAA moet ervoor zorgen dat meer producten en diensten zoals smartphones, tablets, geldautomaten of e-books toegankelijk zijn voor mensen met een handicap. Geschat wordt dat meer dan 80 miljoen mensen met beperkingen in de Europese Unie baat hebben bij de nieuwe wetgeving. Bovendien moet Google rekening houden met het indexeren van toegankelijke en minder toegankelijke websites. Toegankelijkheid moet een hygiëne factor worden van online platformen, net zoals informatiebeveiliging.

Daarbij is digitale toegankelijkheid ook gewoon commercieel interessant. Miljoenen Nederlanders kunnen nu niet vanzelfsprekend gebruik maken van websites of webwinkels. En dat is een grote groep met enorme potentie, aldus Taeke Reijenga, CEO van digital agency Level Level - en een fervent pleitbezorger van toegankelijke websites. ‘In Groot-Brittannië is onderzoek gedaan naar de gevolgen van slecht toegankelijke websites. Uit de British Click-Away Pound Survey blijkt dat 71% van de gebruikers met een beperking weg klikt van een website die niet goed toegankelijk is. Volgens het onderzoeksrapport heeft deze groep Britten een koopkracht van 12 miljard pond per jaar. Dat is ongeveer 10% van wat er in dat land jaarlijks online gespendeerd wordt. Dat percentage zal in Nederland niet veel anders zijn.’

Webtoegankelijkheid kan helpen kosten te besparen

Daarnaast helpt webtoegankelijkheid met het besparen van kosten, aldus Reijenga. ‘Toen de SNS Bank bijvoorbeeld de toegankelijkheid van hun website verbeterde, verminderde het aantal gesprekken in hun callcenters met meer dan 15%. SNS Bank gaf aan dat deze vermindering direct te maken had met de verbeterde website.’

En dan is er nog een derde reden waarom webtoegankelijkheid financieel loont, je voorkomt er rechtszaken mee. Wereldwijd worden wetten steeds specifieker, strenger en vaker afgedwongen. In de Verenigde Staten zien we de hoeveelheid rechtszaken om digitale toegankelijkheid af te dwingen de laatste tijd explosief groeien. Maar ook dichterbij, zoals in Noorwegen en Zwitserland worden bedrijven al verantwoordelijk gehouden. Reijenga: ‘De kans is dus groot dat in Nederland de wetten ook strenger gaan worden. Door te voldoen aan de eisen, voorkom je nare claims.’

Tips

‘Als bedrijf is het dus zaak je grondig te verdiepen in digitale toegankelijkheid en de komende wetgeving om je eigen bedrijf en je klanten vooruit te helpen. En daarbij is geen tijd te verliezen’, aldus Marloes Bosch, frontend ontwikkelaar & accessibility expert van het Amsterdamse digitale bureau LimoenGroen. ‘2025 klinkt ver weg, maar is dichterbij dan je denkt. Als je een product of dienst pas op het laatst toetst op toegankelijkheid, heeft dat bovendien grote impact op het aantal uren dat je aan een project besteedt. Creëer dus nu al draagvlak voor toegankelijkheid in je organisatie. Investeer in je mensen, laat ze trainingen volgen en zorg dat ze zo vertrouwd raken met het onderwerp.’

Want uiteindelijk is iedereen verantwoordelijk voor webtoegankelijkheid, weet Rian Rietveld. Bij Level Level begeleidt ze projecten zodat deze toegankelijk voor iedereen worden gebouwd. Daarnaast geeft ze les aan The A11Y Collective, waar ze workshops en trainingen geeft over webtoegankelijkheid. ‘Het is een team effort. De projectmanager moet een goed getraind team samenstellen en controleren of in het hele traject goed gelet wordt op de webtoegankelijkheid, de designer levert een toegankelijk ontwerp op. De developer zorgt dat de front-end toegankelijk is met semantische foutloze HTML en voldoende informatie voor blinde bezoekers. En contentmakers schrijven begrijpelijke teksten met onderscheidende kleuren, duidelijke links en makkelijk scanbare content. Websites zijn pas toegankelijk als ze goed zijn ontworpen, goed zijn gebouwd en de tekst goed is geschreven. Een site toegankelijk maken kan dus helaas niet met één regeltje code, maar wel door je ego opzij te zetten, en je gebruiker op de eerste plaats te zetten.’

Jasper Verbunt is bestuurslid van Dutch Digital Agencies (DDA) en ceo van Redkiwi. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie