Een toast op de transitie

Gelukkig! De Maya's hadden geen gelijk. De wereld is op 21 december 2012 niet ten onder gegaan. Of misschien hadden ze toch gelijk en leven we vanaf deze datum in een nieuw tijdperk. Hoe dan ook, alle reden om deze wederopstanding of hergeboorte te vieren. Een ding is zeker. Als we invulling willen geven aan een nieuwe tijd, dan moeten we dat samen doen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Bij Trendslator geven we invulling aan een nieuwe tijd met een , experts op het gebied van het onderzoeken en vertalen van trends. We nodigden ze uit voor een Transition Toast en vroegen ze om een object mee te nemen waarvan ze vinden dat we het zeker nodig zullen hebben in het nieuwe tijdperk. Meteen een mooie gelegenheid om te vertellen hoe zij willen bouwen aan een betere toekomst. Dit is wat ze ons vertelden.

Carolien van Beekhoff () heeft fortune cookies meegenomen. Trendwatchers worden als voorspellers gezien, maar eigenlijk maken ze een voorstelling van de toekomst. Die voorstelling kan gebaseerd zijn op angst of op hoop. De toekomst bestaat nog niet, wij maken de toekomst zelf. Dus stop met doemdenken en neem je verantwoordelijkheid.
Haar advies Wij maken de toekomst zelf, dus neem je verantwoordelijkheid.

Jan Bletz () heeft een fles biologische wijn meegenomen. Hij vindt dat we moeten en kunnen bouwen aan een toekomst gebaseerd op duurzaamheid en doe-het-zelf. De verandering komt niet van grote bedrijven, maar van kleine ondernemingen en ondernemers. Er zijn kansen als er verbindingen worden gemaakt, volgens de 'pancake theory' van Josephine Green.
Zijn aanbeveling Wacht niet af, maar ga zelf aan de slag.

Erica Bol () heeft een iPad-sleeve van meegenomen. Deze sleeve, rewrap is een eigen onderneming van Erica en haar broer, is ontwikkeld op basis van het cradle to cradle-principe. Alle stappen in de keten, van de wol tot de verpakking, zijn tegen het licht gehouden; het product is volledig biologisch afbreekbaar.
Haar advies Ontwikkel met passie nieuwe merken en producten op duurzame en sociale wijze.

Coco Bosma () heeft een spiegel meegenomen. We hebben een spiegel nodig om onszelf en elkaar in de ogen te kijken. Onze aandacht zou minder op het uiterlijk, de buitenkant, en meer op het innerlijk gericht moeten zijn. Er is tijd nodig voor reflectie ten aanzien van wat waardevol is.
Haar aanbeveling Kijk jezelf in de ogen en werk aan wat je waardevol vindt.

Djenny Brugmans () heeft slingers meegenomen. We leven in een tijd waarin het glas halfleeg, maar ook halfvol zou kunnen zijn. Er is eigenlijk helemaal geen crisis als je kijkt naar wat we allemaal bereikt hebben. Het leven is een feest, maar je moet wel zelf de slingers ophangen. Het systeem moet om, en dat kan op basis van andere prioriteiten en nieuwe combinaties.
Haar aanbeveling Maak nieuwe verbindingen en neem besluiten om problemen op te lossen.

Liset van Doorn () heeft een flyer van meegenomen. De doelstelling van bedrijven is altijd winstmaximalisatie geweest en dat heeft de 'greed' in de hand gewerkt. Maar winst zou gezien moeten worden als een middel en niet als een doel. Met dezelfde moeite kun je iets toevoegen aan de wereld in plaats van er iets aan te onttrekken.
Haar advies Zet doelen op de agenda om de omwenteling tot stand te brengen.

Judith Geerdinck () heeft het boek 'Hostmanship', over de kunst om mensen zich welkom te laten voelen, meegenomen. We spreken over klanten, maar we zien ze niet meer als mensen. We kunnen klanten beter als gasten zien. Als je de mens achter de klant ziet, is het ook makkelijker om te investeren in de relatie.
Haar advies Zie klanten als gasten of, nog beter, als mensen en investeer in relaties.

Siang-Lan Go () heeft het boekje 'La Pizza' meegenomen en pizza's van . De pizza is armoedevoedsel, ontstaan in Napels. Maar uit armoede kan veel creativiteit ontstaan. Het armoedevoedsel van weleer is wereldvoedsel geworden. De pizza is een metafoor voor deze tijd, armoede hoeft geen gebrek aan kwaliteit te betekenen.
Haar aanbeveling Wees creatief en bekijk de dingen in je omgeving met een frisse blik.

Peter Heshof () heeft foto's die hij in New York maakte meegenomen, onder meer van zijn 'vrienden' Jim en John. Zij geven uitleg over 3d-printers en laser cutters in een winkel en maken deel uit uit van de 'maker movement' die hij in New York aantrof. In deze nieuwe tijd moeten en kunnen we weer met de hand en wat instrumenten nieuwe dingen maken.
Zijn advies Ga terug naar de basis en maak dingen die waarde hebben voor mensen.

Angélique Heijligers () heeft het logo van Stadswild meegenomen. Stadswild is een holistisch lifestyle concept. Het leven in de stad is vaak rusteloos. Maar mensen zijn geen machines. Door dicht bij de natuur te blijven kun je recht doen aan je natuurlijke aard. Stadsbewoners kunnen leren van de natuur en leven volgens het paleoprincipe op basis van de levensstijl van de oermens.
Haar aanbeveling Ga met kleine stapjes bewuster leven.

Oscar Pekelder () heeft een kleermakersschaar uit India meegenomen. De crisis nodigt uit om te gaan snijden en hakken. Door met een botte bijl te hakken haal je iets weg. Maar door te knippen kun je iets nieuws creëren. Het is de tijd van Generation Flux die op basis van 'chaotic disruption' nieuwe dingen kan ontwikkelen.
Zijn advies Door iets weg te halen, kun je ruimte maken voor de toekomst.

Hilde Roothart () heeft een tekendoos meegenomen. Het is een tijd van transformatie waarin we van veel dingen afscheid moeten nemen. Dat zorgt voor onzekerheid maar ook voor nieuwe mogelijkheden. We kunnen nu schetsen en ontwerpen maken voor nieuwe organisatievormen, businessmodellen en nieuwe manieren van consumeren en produceren.
Haar advies Neem de tijd om te schetsen en ontwerpen te maken voor dit nieuwe tijdperk.

Lees meer over trends en trendonderzoek op .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie