Future brands #3: Seedlip gaat hard in opkomende categorie niet-alcoholische 'spirits'

Elke twee weken licht Steven Jongeneel een startup uit die het merkenlandschap radicaal verandert. Deze week: Seedlip 'gin zonder alcohol'.

Je drinkt geen alcohol en liever iets anders dan 'gewoon een frisje'? Gedreven door de trend van wellbeing en de zoektocht naar nieuwe ervaringen ontstaat er in het drankenschap in rap tempo een nieuwe categorie. Dranken zonder alcohol, maar met bijzondere ingrediënten en gemaakt volgens ambachtelijke traditie of juist met de nieuwste technologie. Chefs en bartenders zien een creatieve uitdaging in deze niet-alcoholische 'spirits'. Hun zoektocht naar nieuwe smaaksensaties werkt als katalysator in de marketing. Voordeel voor de drankenindustrie is dat de regelgeving die de alcoholsector aan banden legt, hier niet van toepassing is. Alles bij elkaar genoeg voor een heuse trend. Het ontstaan van een nieuwe categorie niet-alcoholische dranken is een enorm spannende ontwikkeling. En Seedlip geeft deze ontwikkeling een gezicht.

Wat is Seedlip?

Seedlip is een niet-alcoholische ‘gin’. De productnaam staat tussen aanhalingstekens, want een gin zonder alcohol mag natuurlijk geen gin heten, al is het in dit geval wel gedestilleerd. Seedlip gebuikt een speciale maceratie-techniek; een filtratieproces waarbij de oplosbare delen van ingrediënten in vloeistof worden opgenomen. De maceratie vindt plaats in een koperen ketel en het filtratieproces van elk ingrediënt duurt zes weken.

De Engelse drank is er in twee varianten: Seedlip Garden 108 'met tonen van doperwten en hooi met in de basis kruiden als munt, rozemarijn en tijm' en het aromatische Seedlip Spice 94 'met kardemom, Jamaicaanse peper, citrus en een subtiele bittere smaak door de toevoeging van eiken & Cascarilla schors', aldus de website. Bartenders mixen Seedlip zoals een cocktail, bijvoorbeeld met tonic. De bite van alcohol ontbreekt, maar saai is de smaak allerminst.

Seedlip is een nieuw merk, maar met een lange historie. Oprichter Ben Branson is een telg uit een familie van boeren en verpakt 300 jaar erfgoed in een bijzonder concept, met een aansprekende brandstory en een prachtig design. Voor het laatste tekent overigens een designbureau dat tevens aandeelhouder is naast Distill Ventures, een startup accelerator waarin Diago mede investeert. In de UK is Seedlip trending in clubs en hippe restaurants. In Nederland kun je terecht in de winkel van De Librije winkel en online. Een fles van 70cc kost 24,95 euro.

Wat moet je weten?

De categorie niet-alcoholische spirits maakt net als Kombucha momenteel een enorme ontwikkeling  door. Een goed product en aansprekende brandstory zijn binnen deze categorie essentieel. Seedlip vertegenwoordigt een nieuwe generatie drinks.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie