Meer meten met Google Analytics Events

Met Google Analytics heb je de mogelijkheid om je website te monitoren.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wat zijn de meest bezochte pagina’s, hoelang blijft iemand op de website, waar komen mijn bezoeker vandaan, etc.Maar soms wil je verder gaan dan de standaardmetingen die Google je toont. Daarom kan er binnen Google Analytics gebruik worden gemaakt van Events. Deze functionaliteit is al sinds 2009 beschikbaar maar is het waard om nog een keer aan te stippen, omdat het een gauw vergeten onderdeel van Analytics is.

Wat kun je met Event Tracking?
Met het gebruik van Events kunnen acties, die niet gelogd worden met de standaard Analytics functionaliteit, wel gelogd worden. Voorbeelden van acties zijn: 

- Muis klikken

- Flash onderdelen

- Ajax technieken

- Video start/stop acties

 

Doordat deze informatie gelogd kan worden, is het mogelijk om veel meer statistieken over je website te verzamelen. Zo kun je bijvoorbeeld je zoeksysteem optimaliseren door te meten op welke filters de gebruiker klikt, maar ook bijhouden hoe vaak een bepaalde video bekeken wordt. Een mooie bijkomstigheid is dat het Eventssysteem ook het tracken van Apps ondersteund. Voor zowel Android als iOS is er een SDK, een interface waar een programmeur tegenaan kan ontwikkelen, die gebruikt kan worden om acties van de app te loggen.

Natuurlijk is er al een legio aan andere systemen dat dit ook faciliteert. Maar in een aantal situaties kan het handig zijn om de App statistieken beschikbaar te hebben in Analytics, waar ook de website statistieken al worden bijgehouden.

Wat wordt er bijgehouden per Event Tracking?
Per Event Tracking moet er een categorie opgegeven worden. Met deze categorie kunnen gelijksoortige trackings gegroepeerd worden. Bijvoorbeeld alle trackings van een zoeksysteem, of alle adds trackings.Verder moet de actienaam ingegeven worden van het event, dit kan eventueel nog verduidelijkt worden  met het label veld. Als laatste kun je een waarde opgeven, zodat je de verschillende trackings kunt vergelijken op waarde, en als laatste worden de aantal per tracking natuurlijk bijgehouden.

Het opzetten van een Event tracking is relatief simpel. Het wordt ondersteund door zowel de Classic Google Analytics als de Universal Google Analytics. Op deze pagina wordt netjes uitgelegd hoe je dit opzet:

Nadat de Event Trackings zijn toegevoegd vind je de verzamelde informatie terug in Google Analytics onder Gedrag en vervolgens Gebeurtenissen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie