Onderzoek: TikToks advertentiebeleid overtreedt de Europese privacywet

De Italiaanse privacyautoriteit is een onderzoek gestart naar TikTok omdat de app gepersonaliseerde advertenties verplicht.

TikTok overtreedt de Europese privacywet AVG omdat TikTok-gebruikers verplicht akkoord moeten gaan met gepersonaliseerde advertenties. Dat stelt de Italiaanse privacyautoriteit GPDP. De GPDP heeft TikTok daarom een waarschuwing gegeven en is een onderzoek gestart naar het bedrijf.

Toezichthouder bezorgd over gepersonaliseerde advertenties

Voor de meer dan één miljard TikTok-gebruikers waren gepersonaliseerde advertenties jarenlang optioneel. Vorig jaar verplichtte het bedrijf zijn gebruikers om akkoord te gaan met het bekijken van reclames die samengesteld zijn op basis van bekeken video's. Gepersonaliseerde advertenties zijn namelijk relevanter en leveren TikTok meer inkomsten op. Naar verwachting verdient het bedrijf dit jaar ruim tien miljard euro aan advertentie-inkomsten. Per 13 juli gat TikTok gebruikers niet meer vragen om toestemming, maar wil het standaard gepersonaliseerde reclames tonen.

De GPDP noemt verplicht gepersonaliseerde advertenties voorgeschoteld krijgen in strijd met de Italiaanse privacywet en de Europese AVG. Dat schrijft onder meer Tweakers op basis van een bericht van de Italiaanse toezichthouder. Volgens de GPDP staat in de AVG dat het 'onwettig is persoonsgegevens die op de apparaten van gebruikers zijn opgeslagen, te gebruiken om hen te profileren en gepersonaliseerde reclame te sturen zonder hun uitdrukkelijke toestemming.' 

Daarnaast vraagt de toezichthouder zich af of TikTok wel in staat is om de veiligheid van minderjarige gebruikers te waarborgen. TikTok zou niet kunnen uitsluiten dat gepersonaliseerde reclames niet geschikt zijn voor jongeren.

TikTok moet advertentiebeleid veranderen

Omdat de GPDP stelt dat TikTok met zijn nieuwe beleid de Europese privacywet schendt, heeft het bedrijf een officiële waarschuwing gekregen. Ook start de toezichthouder een onderzoek naar het advertentiebeleid van de socialmedia-app. TikTok heeft op moment van publicatie nog niet gereageerd op het nieuws. De GPDP heeft 'aanvullende maatregelen' op de plank liggen als TikTok zijn advertentiebeleid niet verandert. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie