Oplichters doen zich op X voor als klantenservice van merken die het platform negeren

Oplichters springen in het gat dat merken gecreëerd hebben door te stoppen met het beantwoorden van privéberichten.

Twitter heet nu X
Afbeelding: Shutterstock

Verschillende grote bedrijven zijn na een wijziging van de algemene voorwaarden van X (voorheen Twitter) gestopt met het beantwoorden van privéberichten op het platform. Het verdwijnen van die vorm van klantenservice is oplichters niet onopgemerkt gebleven. Zij benaderen X-gebruikers met vragen, doorgaans met het doel om creditcardgegevens in handen te krijgen.

Fraude via ontbrekende klantenservice

Grote bedrijven gebruikten commerciële klantcontactsystemen om privéberichten via X in hun eigen online omgeving af te handelen. Eerder dit jaar stopten merken als KLM en Air France met deze werkwijze, naar verluidt omdat X het tarief voor de API-koppeling verviervoudigde naar tienduizenden euro's per maand.

Nu is onder meer KLM het slachtoffer van oplichters die loeren naar openbare tweets gericht aan het KLM-account, signaleert RTL Nieuws. KLM heeft als vastgepinde tweet een mededeling die aangeeft dat het bedrijf geen privévragen meer in behandeling neemt, maar niet iedereen ziet die tweet. Oplichters benaderen gebruikers met vragen daarom vanaf nepaccounts als @_KLM789 en @K_L_M_1 met het verzoek om hun telefoonnummer via een privébericht te sturen. Een gebruiker die hier in trapt, kan volgens RTL Nieuws al snel contact via WhatsApp verwachten. In dat gesprek vragen de oplichters om privégegevens en creditcardgegevens. De oplichters gebruiken telefoonnummers uit landen als Nigeria en Kenia. 

Reisbranche slachtoffer

Een woordvoerder van KLM zegt tegen RTL Nieuws dat het bedrijf bekend is met de oplichterstruc en dat zij fraude-accounts meldt bij X. 'Maar een paar dagen later duikt vaak weer een ander nepaccount op.' Volgens de nieuwswebsite hebben ook andere luchtvaartmaatschappijen zoals British Airways en Lufthansa last van dit type oplichters. Ook buitenlandse banken en reismerken als Hotels.com horen hierbij. 

Hoeveel Nederlanders benaderd en eventueel gedupeerd zijn via deze manier van fraude, is onduidelijk. De Fraudehelpdesk zegt tegen RTL Nieuws geen toename in meldingen te merken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie