Personeelsgebrek remt groei Nederlandse digitale sector

De omzetgroei was 17 procent in 2017. Dat was een grootste stijging dan ooit, maar het vinden en houden van talent is een uitdaging.

Ivo Roefs
DDA

De omzet van de digitale industrie in Nederland groeide in 2017 met ruim 17 procent naar een gezamenlijke omzet van 850 miljoen euro, zo maakt brancheclub Dutch Digital Agencies (DDA) vanochtend bekend. Het is een grotere groei dan ooit, maar toch gaat het niet snel genoeg, zegt voorzitter Ivo Roefs.

Roefs: 'De branchevereniging verwacht volgend jaar de miljard in omzet te passeren, maar het moet sneller: 'De ‘War for Talent' zit de groei van de digitale industrie in de weg. Talent vinden én behouden is de grootste uitdaging waar onze leden mee te maken hebben.'

Nationale belangen
De ongeveer 130 bij DDA aangesloten topbureaus noteerden over 2017 gemiddeld een brutowinst van 12 procent. De leden van DDA verwachten dat de winst in 2018 groeit met 15 procent. Het aantal medewerkers van de DDA-leden is ruim 7.400. Hoewel DDA haar relatie met zowel creatieve als technische opleidingen intensiveert, is  het tekort aan medewerkers groter dan de instroom vanuit opleidingen kan oplossen. Roefs: 'Dit personeelsgebrek raakt ook nationale belangen. Succes van overheden, instellingen en bedrijven staat of valt immers met hun digitale dienstverlening en communicatie.'

Oproep aan politiek
Digitale dienstverlening en communicatie zijn volgens Roefs onmisbaar voor het functioneren van de Nederlandse samenleving en economie, voor de internationale concurrentiepositie van ondernemingen. 'Ze zijn daarmee van strategisch belang voor Nederland. Als de politiek dat belang onderkent en ons helpt om het personeelstekort terug te dringen, zijn wij als digitale industrie in staat om nog meer bijdragen aan de toekomstgerichte welvaart van Nederland.'

Gelet op de ambitie ziet Roefs ook een opdracht weggelegd voor DDA zelf: 'Als industrie moeten we kritisch naar onszelf blijven kijken. We moeten de groei en het succes van de digitale industrie permanent blijven vertalen in concurrerende arbeidsvoorwaarden Daarvoor is het ook nodig dat opdrachtgevers de inzet van onze leden op waarde weten te schatten. Dat stelt onze leden in staat om medewerkers aan te trekken op een uiterst krappe arbeidsmarkt waarvoor ook internationale bedrijven en organisaties belangstelling tonen.'

Aan het DDA-onderzoek hebben 126 bedrijven deelgenomen.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Pieter Schaffels
Probleem is dat de meeste bureaus in een te kleine vijver vissen. Alleen jonge mensen met relatief lage salarissen, die dan weer redelijk snel vertrekken. Er zijn talloze goede oudere mensen die de hele digitale transformatie van begin af aan hebben meegemaakt en zijn meegegroeid met de tijd. Ga daar het gesprek eens mee aan
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Jopie
Goeie (onder) titel! Lekker digitaal talent!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie