Thecla Schaeffer richt zich na Tony's op NFT's. Niet als marketeer, als maker

De ontdekkingstocht voor merken in Web3 is in volle gang. Thecla Schaeffer onderzoekt dit vanuit de creatiekant.

Thecla Schaeffer

Thecla Schaeffer werkte als CMO voor G-Star Raw, Accell Group en Tony’s Chocolonely. Tegenwoordig richt ze zich op kunst, branding en NFT’s – niet als marketeer maar als maker ervan. Binnenkort lanceert ze haar eerste kunstcollectie. Tijdens MarketingLive! op 8 november vertelt zij over dit nieuwe avontuur en geeft ze haar visie op wat merken in de wereld van Web3 kunnen doen. 

Wat fascineert jou aan NFT’s?

‘Ik ben er als maker ingerold, niet als marketeer. Naast mijn marketingwerk teken ik graag, digitaal op de iPad. Nadat ik mijn werk op Instagram had gepost, kreeg ik de vraag van iemand of die mijn werk mocht kopen als NFT. Ik had ergens de klok wel horen luiden, maar ben me er snel in gaan verdiepen: wat is NFT en waarom zou ik dat doen? Wat me als maker fascineert is hoe je een NFT kunt zien als een digitaal echtheidscertificaat of eigendomsbewijs.

Bij analoge of fysieke kunst kun je je handtekening erop zetten als bewijs, maar nadat je het kunstwerk hebt verkocht, gaat het de wereld in en merk je als oorspronkelijke kunstenaar niets meer van wat er met dat werk gebeurt. Met NFT kun je vastleggen dat jij de maker bent of samen met een muzikant vastleggen dat je iets samen hebt gemaakt. Vervolgens krijg je een vast percentage van de opbrengst en credits voor het eigenaarschap.

Veel mensen zien NFT als een wereld vol digitaal gegenereerde Pokémon-plaatjes met een waarde die er door een community aan is gegeven. Dat is best tricky, want afgelopen zomer hebben NFT en crypto onder druk gestaan. Die wereld vol digitale plaatjes kan zomaar instorten. Maar mij interesseert de kant van de kunst. En daarnaast wil ik nadenken over wat NFT kan betekenen voor merken.’

Het is voor buitenstaanders een nogal ongrijpbaar fenomeen. Hoe heb jij je research gedaan?

‘Door heel veel naar podcasts te luisteren. Daar werd ik bloednerveus van. Wat er met NFT gebeurt gaat zo hard, wat je hoort is een week later alweer achterhaald. Ik ben er samen met mijn partners, onder anderen Kiek Beljaars, diep ingedoken om te onderzoeken hoe het precies werkt. Hierbij keken we ook naar de technische kanten. Ik wil me er ook als marketeer in verdiepen om te zien wat mensen ermee doen.

Dat fascineert me het meest: waar gebruiken ze het voor? Wie zijn de early adopters? Ik ben in Amerika naar een congres gegaan dat werd georganiseerd door VeeFriends, het NFT-bedrijf van Gary Vaynerchuck. Daar heb ik me er volledig in ondergedompeld en heel veel geleerd. En recentelijk was er nog MET AMS, een metaverse festival waar ook werk van mij was te zien.’

Binnenkort lanceer je je eigen collectie, wat kun je daarover vertellen?

‘Mijn eigen collectie is nooit gestart als NFT, maar als kunstcollectie. Tot een koper het dus wilde hebben als NFT. Het verschil met NFT-collecties als Board Ape of Women and Weapons is dat mijn collectie bestaat uit fysieke werken die gerepresenteerd door NFT, oftewel een digitaal eigendomsbewijs van dat fysieke werk. Dat fysieke werk is gekoppeld aan mijn digitale werk. Die twee zijn niet precies hetzelfde, maar hebben wel met elkaar te maken. Er zijn bijvoorbeeld video’s met muziek, naast fysieke werken die zijn geknipt en geplakt.

Ik ben ook aan het experimenteren met uitingsvormen. Kunst hoeft niet altijd op een doek te blijven, dat beperkt de doelgroep. We gaan nu ook shawltjes produceren, van NFT voorzien als je die koopt. Die link met NFT blijft dus altijd bestaan. Het is interessant om te zien dat deze kunst nieuwe werelden ontsluit. Op VeeFriends bestond het publiek voornamelijk uit jonge jongens. Op de vraag of ze weleens digitale kunst hadden gekocht, gingen alle handen omhoog.”

Welke link bestaat er volgens jou tussen marketing  / branding en NFT’s?

NFT kent men voornamelijk van de Bored Apes of Women and Weapons, die ik eerder noemde. Maar Adidas en G-Star werken ook aan een digitale collectie, die de toegangssleutel wordt om bepaalde content te kunnen laten zien. Die content is voor merken heel belangrijk, aangezien ze hiermee aan hun community kunnen bouwen. Het digitale product is een fenomeen dat me interesseert.

Ik schrik me keer op keer kapot als ik zie hoelang ik nu weer op mijn telefoon heb gezeten, maar het is wel de nieuwe wereld. Als ik ergens naar toe ga, neem ik een Chanel-tas mee. Maar op mijn profielfoto kan een digitaal Chanel-tasje staan dat door veel meer mensen tegelijk wordt gezien. Dat is veel meer waard. Mijn dochter is actief op Roblox, een platform waar ze regelmatig met echt geld betaalt voor nieuwe kleding of kapsels. Web3 is al in volle gang, met social media en online vergaderen, met avatars en gekke filters. Het is een ontdekkingstocht voor merken om te zien welke rol ze hierin kunnen spelen.’

Welke tips zou jij marketeers willen geven die er nu ook mee aan de slag willen?

‘Sta ervoor open. Zeg niet meteen: dit is niks voor mij of dit vliegt wel weer voorbij. Zelf vond ik het belangrijk om de technische kanten ervan te snappen. Ik wilde weten hoe het werkt. Wat blockchain is, bijvoorbeeld. Maar het allerleukst vind ik om te zien wat mensen ermee doen. Wat er bijvoorbeeld gebeurt in de online gamewereld. Zelf volg ik een kunstenaar op Discord, een digitaal platform. Die is op het irritante af actief en post iedere ochtend iets nieuws. Het is interessant om te zien hoe zo’n community groeit en waar iedereen het over heeft.

NFT leidt op het eerste gezicht misschien tot negatieve gevoelens over plaatjes die heel veel waard zijn. Ook is crypto nog met veel mystiek omgeven. Maar wat het uiteindelijk kan opleveren is interessant voor merken. Hoe je als merk digitaal kunt voortbestaan, dat is fantastisch om over na te denken.’

Thecla Schaeffer is een van de sprekers op MarketingLive!, een congres dat op 8 november plaatsvindt voorafgaand aan de uitreiking van de Effie Awards. Ga voor het programma en tickets naar Marketingeffielive.nl.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie