Wat is de Crux van UX?

Ik krijg altijd een beetje jeuk van trends.

Of jeuk als iets heel gewoons opeens een nieuwe naam krijgt, bij voorkeur in het Engels. Dan vliegt het eczeem bij mij al richting mijn ellebogen. Ik heb vaak al bij voorbaat een flinke portie aversie tegen alles wat nieuw is. Ik sta dan helemaal in de "Ja-ja- hetzalwel"-modus.

En zo is het ook met UX, een verkeerde afkorting van User eXperience (wat dus gewoon UE moet zijn, maar dat klinkt minder mooi, denk ik). UX-design is het helemaal.

De User is natuurlijk altijd Right.

Enorm logisch

Maar hoe kun je nu in vredesnaam een ervaring ontwerpen? Dat kan natuurlijk niet. Je moet wel degelijk rekening houden met de gebruiker. UX is eigenlijk niets anders dan vanuit de gebruiker iets ontwikkelen. Vroeger werd er iets ontwikkeld en dan werd er achteraf gevraagd wat men er van vond.

Nu doen we dat vooraf. Klinkt eigenlijk enorm logisch en dat zou het ook moeten zijn.

Dus als er tegenwoordig iets ge-developt moet worden, dan moet daar uiteraard een ux-designer aan tafel zitten. Of een UC-designer.

Maar wat is daar nu weer het verschil tussen?

Elk contact

Customer Experience gaat over de interactie tussen een gebruiker en een merk. Dit is dus elk contact tussen een merk en de gebruiker. Telefonisch contact, een mailtje aan de helpdesk, een bezoek aan hun website, de verpakking, de levering en de klantenservice.

User experience gaat over de interactie tussen een gebruiker en een dienst of product. Hierbij is dus gebruiksgemak van groter belang.

Een klant wil bijvoorbeeld een boek bestellen. De user experience gaat over hoe de gebruiker zo makkelijk mogelijk dit boek kan bestellen. De CX-designer zorgt ook voor een goede verpakking, tijdige levering en een goede service. Dit zijn dus eindelijk alle contactmomenten tussen een klant en een organisatie.

UX is dus een onderdeel van CX.

Groet van Armijn

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie