5 tips voor het opzetten van een succesvolle Augmented Reality campagne

Hoewel in Nederland nog de vraag wordt gesteld of Augmented Reality (AR) wel een toegevoegde waarde heeft, zetten internationaal grote merken zoals Pepsi, L’Oréal, Adidas en Jaguar de techniek steeds vaker in bij hun marketingcampagnes. De voorspellingen zijn ook dat het aantal gebruikers van Augmented Reality fors blijft toenemen. Voor merken en marketeers dus de moeite waard zich te blijven verdiepen in de mogelijkheden van AR. Wat maakt een Augmented Reality campagne succesvol? Hierbij een aantal tips:

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

1. Maak relevante content voor de gebruiker

AR heeft een grote WOW factor. Zo kunnen er na het scannen van een advertentie of object verrassende animaties zichtbaar worden. Maar als het daar bij blijft zullen gebruikers het uiteindelijk alleen als een gimmick zien. Een 3D stripfiguur dat uit je scherm tevoorschijn komt is leuk, maar voeg ook content toe die voor de consument relevant is; een instructie van een product, een gratis spelletje of een kortingscoupon.

2. Creëer engagement

Uit onderzoek blijkt dat consumenten eerder een product kopen als ze het zelf hebben uitgeprobeerd. Augmented Reality maakt het mogelijk dat gebruikers een product virtueel op zichzelf uitproberen. Zo Heeft Maybelline New York de Colorshow campagne waar je op je  smartphone je eigen nagels kan lakken in verschillende kleuren. Gebruikers kunnen op deze manier creatief bezig zijn met het merk voordat ze het kopen.

3. Gebruik een duidelijke Call to Action

Net als bij traditionele marketing campagnes werkt het bij AR campagnes heel goed om de consument te vragen om deel te nemen aan een actie op een specifieke manier. Augmented Reality is een relatief nieuwe techniek en veel mensen hebben er zelfs nog nooit van gehoord. Het is dus belangrijk dat bij een campagne meteen duidelijk is wat er valt te halen en dat zowel de uitleg als de handeling zelf heel simpel zijn, anders haken mensen af.

4. Wees bewust van waar de consument zich bevindt op het moment van interactie

Consumenten spenderen veel tijd op hun mobiel. Niet alleen maar onderweg maar ook thuis en op het werk. Het is echter niet altijd het goede moment of de juiste plek voor een AR campagne. Op plekken bijvoorbeeld waar niet altijd goed bereik is zoals in de metro of op een festivalterrein. Bij een bushalte werkt een campagne vaak wel weer goed. Waarom niet een abri scannen terwijl je staat te wachten en alvast de trailer van die nieuwe bioscoopfilm bekijken?

5. Jaag de campagne aan via meerdere kanalen

En als je dan toch een Augmented Reality campagne start, vertel het dan de hele wereld op alle mogelijke manieren. Communiceer de campagne niet alleen op verpakking of in een advertentie, maar vertel het de pers en deel het met je volgers op Twitter, Instagram en Facebook. En zorg ook dat anderen dat doen! Want het gemak van het vastleggen van een leuke AR ervaring op foto en het delen hiervan op social media is misschien wel de ware toegevoegde waarde van Augmented Reality.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie