Premium

Nederlandse consument positief over samenwerking Donnie en Vegetarische Slager

43 procent van de Nederlanders die Donnie kennen, verwacht dat mensen kunnen worden aangezet tot een (meer) vega(n) lifestyle door de rapper

'Hij wordt bereid en glijdt op je bord, de cordon blue waar iedereen blij van wordt'
Donnie

De Vegetarische Slager, een merk van Unilever, lanceerde half maart het volgende plantaardige product in zijn reeks vleesvervangers: de ‘Cordon Blij’. Het vega-merk  wist rapper Donnie zo ver te krijgen om een heuse schlager aan de introductie te wijden, de titel: ‘De Vegetarische Schlager’. Het is Donnie op zijn vrolijkst, in een stijlmix van Duitse schlager en Amsterdam-Noord-rap. De song is hier te beluisteren.

Hoewel Donnie onder veel Nederlanders geliefd is, is hij wel behoorlijk uitgesproken. De vraag is dan ook of de samenwerking tussen DVS en Donnie een vruchtbaar idee is. Daartoe voerde MSI-ACI consumentenonderzoek uit in samenwerking met Adformatie. 68 procent van de Nederlanders kent Donnie en onder deze groep (N=336) werd de samenwerking geëvalueerd. Is het een vruchtbaar idee? Jazeker. 41 procent zegt de samenwerking leuk of zelfs heel leuk te vinden. 30 procent zegt dat ze Donnie (heel) goed bij het merk Vegetarische Slager vinden passen en zelfs 43 procent verwacht dat mensen door de samenwerkende partijen kunnen worden aangezet tot een (meer) vega(n) lifestyle door de rapper.

Schlager

De mediadruk achter de campagne met Donnie was niet gigantisch (dreef meer op ‘earned’ dan op ‘paid’) en het aantal mensen dat de samenwerking tussen DVS en Donnie heeft opgemerkt is daar ook naar: 16 procent zegt de schlager zeker gezien te hebben, 13 procent misschien. Die percentages zijn een stuk hoger onder de 68 procent van de Nederlanders die Donnie kennen: 23 procent (ja, zeker) en 19 procent (ja misschien).

Dan over het mogelijke effect van de campagne. 43 procent acht het (zeer) waarschijnlijk dat de samenwerking mensen kan aanzetten om (meer) vega(n) te gaan eten, iets meer dan een kwart (28 pct) vindt dat (zeer) onwaarschijnlijk.

Op een schaal van 1 tot 5, denk je dat de samenwerking tussen De Vegetarische Slager en Donnie mensen kan aanzetten om (meer) vega(n) te gaan eten?

Zeer waarschijnlijk 8%
Waarschijnlijk                    36%    
Neutraal                           29%
Onwaarschijnlijk                15%
Zeer onwaarschijnlijk 12%

Het valt op dat ondanks het feit dat ‘maar’ 30 procent zegt dat ze Donnie bij het vegamerk vinden passen, toch 36 procent vindt dat Donnie geloofwaardig is als ambassadeur voor het merk.

Vind je Donnie geloofwaardig als ambassadeur voor het merk Vegetarische Slager?

Zeer geloofwaardig 6%
Geloofwaardig                                      31%
Neutraal                                              32%
Niet geloofwaardig 20%
Helemaal niet geloofwaardig  12%

Over het Adformatie-MSI-consumentenpanel

In samenwerking met MSI-ACI voert Adformatie iedere twee weken een consumentenonderzoek uit naar aanleiding van de marketingactualiteit.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie