En toen zag u het even niet meer zitten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het is de bedoeling dat de gevolgen van de economische recessie uw buurman treffen en niet u. Maar ja, het loopt niet altijd naar de wens van uw ideaalbeeld en dan komt er een moment dat uw bankier lastige vragen gaat stellen, uw debiteuren minder vlot (of erger helemaal niet) betalen en uw crediteuren willen het liefst vooruitbetaling. Uw omzet staat onder druk, uw personeel morrelt, uw accountant wijst fijntjes op een verminderd resultaat. Uw altijd goede humeur komt onder druk te staan. U ziet de spookbeelden van een faillissement. Wat nu?

Praktijk.

adviseur, een drietal scenario’s. En op basis van het meest waarschijnlijke scenario maakt hij zijn plannen en treft maatregelen.
1. Het scenario vanuit de optiek dat de markt weer groei laat zien. De recessie is een tijdelijke dip. De markt zal zich herstellen. In dit scenario komt het er op aan hoe de tijdelijke crisis voor jouw bedrijf is te overleven. Hebben we voldoende middelen om te overbruggen? Kunnen we kwaliteit en arbeidskrachten van de onderneming vasthouden? Hoe en op welke momenten zijn de nieuwe ontwikkelingen en de opleving in te schatten? Is er voldoende en reëel perspectief? (concrete orders en toezeggingen) of is er nog te veel sprake van whish full thinking? Staan we met de beide benen op de grond? Zijn alle risicofactoren voldoende ingeschat voor dit type scenario? Een ondernemer is van nature een ras optimist, maar in dit scenario zal hij echt met beide benen op de grond moeten blijven.
2. Het scenario waarin de markt stabiliseert. In dit scenario moet de tering naar de nering gezet worden. Veelal betekent het dat de ondernemer het overtollige vet mag gaan cultuurshock en (mogelijk) deuk in het ego of prestige. Het scenario dat er ogenschijnlijk vriendelijk en logisch uitziet heeft mogelijk verstrekkende consequenties voor de filosofie van de ondernemer en aanpak binnen de onderneming.
3. {

en tenslotte is er het scenario van een worst case. Een blijvend dalende markt Misschien wel een verdwijnende markt. Een exit scenario. Een scenario waar de ondernemer eigenlijk niet aan wil denken, laat staan naar wil handelen. Toch moet hij ook dit scenario reëel onder ogen zien. Het is een scenario waarin, gek genoeg, ook kansen liggen. Het is een scenario met flinke saneringsmaatregelen. Mogelijk een scenario met doorstart na faillissement. Maar tijdig genomen maatregelen kunnen goed uitwerken. Het scenario waarin ook nieuwe ideeën en perspectieven kunnen ontstaan. Onder druk worden de hardste substanties zelfs vloeibaar. Het kan leiden tot vernieuwend en innovatief ondernemerschap.

Schroom dus niet om in de huidige omstandigheden alle scenario’s kritisch te beoordelen en een keuze te maken welk perspectief voor uw onderneming het meest relevant is. Durf te ondernemen en blijf aan het roer.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie