(Gastblog Lauri Koop) Hoe je native advertising slimmer kunt inzetten

Native advertising wordt geroemd en genoemd als antwoord op 'bannerblindheid' bij het gebruik van traditionele display advertenties. Koop pleit ervoor om affiliate marketing als een vorm van native advertising te beschouwen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wat verstaan we onder de ‘nieuwe’ advertentievorm Native advertising? Zijn het advertorials die in een nieuw jasje zijn gestoken? Ik geloof dat een bredere blik op native advertising nodig is om de toegevoegde waarde ervan goed te bepalen voor (branded) contentmarketeers. Mijns inziens kun je native advertising definiëren als geïntegreerde content. En laat geïntegreerde content nou precies het specialisme zijn van affiliate marketing. Ik pleit er daarom voor om affiliate marketing als een vorm van native advertising te beschouwen.

Wat is native advertising?
Er is veel discussie over de definitie van deze vorm van contentmarketing. Uit onderzoek van CopyBlogger, dat dit jaar is uitgevoerd onder ruim 2.000 respondenten, blijkt dat bijna de helft (49%) niet weet wat native advertising nou eigenlijk is. Doorgaans wordt native advertising gesponsorde online content genoemd die qua vorm en opmaak past bij de redactionele content van het medium. Volgens Hexagram’s laatste rapport over native advertising zijn de meest populaire vormen blogs (65%), artikelen (63%), Facebook posts (56%), video’s (52%) tweets (46%) en infographics (35%).

Waarom is native advertising populair?
De gemiddelde doorklikratio (CTR) van banners ligt tussen 0,1 en 0,2 procent. Dit is zo bedroevend laag dat er veelvuldig de spot mee wordt gedreven: “De kans is groter dat je met poker een full house krijgt dan dat je op een banner klikt.” Bovendien blijkt uit eerder onderzoek van Adobe dat 68 procent van de consumenten online advertenties vervelend en afleidend vindt en 54 procent zegt dat online banner advertenties niet werken. Native advertising wordt door adverteerders beschouwd als een alternatief voor display advertising, omdat er een betere customer engagement gerealiseerd kan worden. En voor publishers (met name traditionele uitgeverijen) biedt native advertising een kans om de teruggelopen advertentie-inkomsten te compenseren. Een win-winsituatie dus.

Affiliate marketing en geïntegreerde content
Een redactioneel sausje over reclame gooien is verre van nieuw. Advertorials worden al jaren ingezet, zowel offline als online, en de toepassing van geïntegreerde content is één van de succesfactoren van affiliate marketing. Voorbeelden hiervan zijn redactionele artikelen, lookbooks, wishlists die gebruik maken van tekstlinks of shoppinggidsen en vergelijkingssites die intensief gebruik van product datafeeds. Wat dat betreft zijn banners, ook binnen affiliate marketing, het minst interessante reclamemiddel.

Aantrekkelijk vergoedingsmodel
Veel vormen van native advertising worden in nauw overleg met de redactie opgesteld, zodat ze passen in de tone-of-voice en look & feel van het medium. Het bereik is daarmee beperkt tot een aantal media en uitgevers. Daarnaast wordt de publicatie van de content vooraf tegen een vast bedrag ingekocht. Daar is niets mis mee, maar overweeg ook de voordelen van content marketing via het affiliate kanaal. Ik heb er drie op een rij gezet:

1. Adverteerders kunnen bij affiliate marketing een groter en diverser publiek bereiken, want alle publishers die goedgekeurd zijn voor een affiliate programma kunnen artikelen over de adverteerder publiceren. Veel telecom en fashion bloggers doen dit bijvoorbeeld met reviews over productlanceringen of nieuwe collecties.

2. Een aantrekkelijk vergoedingsmodel. Bij affiliate marketing betaalt een adverteerder alleen voor resultaat. Het afgesproken resultaat kan een e-mailinschrijving of een aankoop zijn. Aanvullend op engagement-KPI’s kun je bij affiliate marketing ook leads en sales meenemen als factoren bij het bepalen van het succes van een campagne en daarop optimaliseren.

3. Consumenten landen bij affiliate marketing direct op de juiste productpagina. Door het performance-gedreven karakter van affiliate marketing zijn publishers gemotiveerd om consumenten te sturen op conversie. Dat doe je door consumenten meteen op de juiste pagina te laten landen. Bovendien is dit een gebruiksvriendelijke aanpak voor de consument.

Voor marketeers heb ik één boodschap: neem affiliate marketing mee in je branded contentmarketingstrategie. Dit kanaal biedt een waardevolle aanvulling op de huidige mogelijkheden met advertorials. 

 

Lauri Koop is Managing Director Zanox Benelux

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie