Meer brand activism van Vivera: koeien loeien voor beter klimaat

Het loei-alarm op maandag om 12 uur klinkt tegelijk met de maandelijkse sirenetest. Boodschap: ‘Eet minder vlees!’

Eerst maandag van de maand, 12:00 uur

Aanstaande maandag 6 maart, vlak voor 12:00 uur, is koeiengeloei te horen op elke Nederlandse radiozender. Het is vlak voor het moment dat in heel Nederland (om precies 12:00 uur), de sirenes worden getest. En het is de eerste dag van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel. Voor plantaardig merk Vivera een goed moment op ludieke wijze aandacht te vragen voor het klimaat.

‘Hiermee slaan de koeien alarm: het is de hoogste tijd om actie te ondernemen voor een beter klimaat’, zegt Vivera. De uitleg is zo langzamerhand niet meer nodig: ‘De klimaatproblematiek wordt steeds nijpender en vleesconsumptie, verantwoordelijk voor 25 procent van de uitstoot van broeikasgassen, is één van de grootste veroorzakers van klimaatverandering.’

Meer outgoing

Vivera lijkt meer outgoing te worden dan het was. Vorige week ‘voerde het ook al actie’, middels de stunt ‘Vakkenvullers Anonymous’. Dat was een video waarin het plantaardige merk Albert Heijn het vuur aan de schenen legde. Vier vermomde ‘vakkenvullers’ lazen de supermarkt de les over de positie van plantaardige vleesvervangers in het schap.

Karin Löwik, marketingdirecteur Vivera, zei vorige week in een reactie aan Adformatie: ‘Door resultaten uit recent onderzoek zijn we ervan overtuigd dat als we voortgang willen boeken in de eiwittransitie, de volgende stap is om plantaardige producten in het vleesschap te leggen. (…) Albert Heijn wil ook wel, maar bij zo’n grote organisatie is het wel lastiger. (…) We dachten, misschien moeten we even wat kietelen. Op een ludieke manier.’

Deze week zegt Löwik: ‘Het is echt 2 voor 12, daarom laten we ons loei-alarm door heel Nederland klinken.’

Nieuwe rundvleesvervanger

Löwik vat het moment ook aan om aandacht te vragen voor Vivera’s nieuwe plantaardig alternatief voor rundvlees. ‘Onze nieuwe No Beef-reepjes zijn de perfecte rundvleesvervanger, makkelijk te bereiden en passen in vele gerechten. Zo hopen we vele Nederlanders te helpen om vaker plantaardig te eten. Als we met zijn allen iets minderen in onze vleesconsumptie, maken we al zo’n groot verschil.’

Impactcijfers

Als de 54 rijkste landen minder vlees eten (80 procent minder vlees, volgens het EAT-lancet dieet) kunnen de klimaatdoelstellingen van Parijs binnen één jaar worden gehaald. Bron: Eat ('The science-based global platform for food
system transformation')

Het eten van rundvlees heeft de grootste impact als het gaat om vleesconsumptie.

Het houden van vee zorgt voor veel broeikasgas, hoog waterverbruik en er is veel ruimte nodig voor verbouw van veevoer. Om over de stikstofproblematiek nog maar niet te spreken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie