Organiseer eens een burendag voor marketeers

Marketeers moeten steeds meer uit hun silo's komen en werken vanuit de customer journey. Twitter, Gmail en Facebook geven hier hele mooie mogelijkheden voor in de vorm van social CRM.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Eind september was het weer zover, Burendag. In 2006 gestart door Douwe Egberts, om buren dichter bij elkaar te brengen. Volgens mij zouden veel bedrijven dit ook moeten organiseren. Een dag om medewerkers uit hun silo&;s te halen en eens samen aan tafel te gaan zitten, om te kijken hoe ze samen kunnen werken.

Dan zou ik voorstellen dat de collega&;s van CRM en Social een speeddate organiseren. Want inmiddels bieden partijen als Facebook, Twitter en Google prachtige Social CRM-diensten aan, die veel bedrijven echter nog niet hebben ontdekt. Dat komt vaak omdat de personen die met CRM werken, op andere afdelingen zitten. Jammer als je zo mooie kansen laat liggen.

Het verbindende element voor de speeddate: klantdata. Al jaren kijken CRM-marketeers hunkerend en wellustig naar de data die social media over consumenten bezit. Waarbij CRM-marketeers druk bezig zijn om - naast correcte adressen - ook informatie op te bouwen over zaken als productgebruik, geboortedatum, hobby’s en persoonlijke voorkeuren. Dit alles om gedrag te kunnen voorspellen en een hechte relatie op te bouwen, die tot meer rentabiliteit gaat leiden.

De social marketeer heeft veel van deze data tot zijn beschikking. Op social geven we allemaal onze geboortedatum, onze favoriete muziek, wie onze vrienden zijn en wat we samen doen. Zelfs onze vakantie-adressen worden gedeeld. Informatie die beschikbaar is voor social marketeers die de profielen in Facebook weten te gebruiken. Opeens is het mogelijk engagement aan te gaan met gebruik van al die persoonlijke informatie.

De datageile marketeer roept direct: &;Als we daar nou eens onze database mee kunnen verrijken... Dan kunnen we pas gericht targeting toepassen. De conversie verhogen op basis van interesse.&; Maar helaas voor de marketeer (en gelukkig voor de privacy van de consument) is het nog niet zo eenvoudig om de data uit Facebook of Twitter aan je CRM-data toe te voegen.

Matchen
Waar moet je het dan over hebben bij de koffie? Twitter, Gmail en Facebook bieden namelijk targeting-opties, op basis het matchen van emailadressen. Het is nu mogelijk om je mailadressen veilig te matchen met social media. Wat kun je daar dan mee? Je kunt nu heel gericht je non-response uit je CRM-database retargeten op social media als Facebook, Twitter en Gmail. Slim en gericht contentadvertenties inzetten. Goede klanten belonen en slapende klanten wakker schudden.

Je kunt ook de profielen van je goed responderende klanten matchen met zogenaamde look-a-like profiles. Eindelijk kun je vanuit je CRM-kennisheel gericht je advertenties op prospects richten. Het verhoogt je conversiekansen en maakt je advertentie euro-effectief. Het werkt!

Is er nu dan een fusion van social en CRM? Nee, het is nog geen heilige graal. Maar meer dan voldoende reden om de CRM- en social marketeers te laten overleggen hoe je je klanten beter kunt benaderen. Eens koffiedrinken en deze mogelijkheden bespreken, kan een mooi begin zijn. Een begin om niet vanuit silo&;s te werken, maar vanuit klanten. Ook dat is een onderdeel van de agile marketing werkwijze

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie