Verzekeraars te langzaam met mobiel

De meeste Nederlandse verzekeraars hebben het afgelopen jaar stappen gezet op sociale media om het contact met klanten te intensiveren. Tegelijkertijd zijn die klanten massaal meer naar mobiel overgegaan en daar zijn de verzekeraars nog niet. Ze kunnen volgens de Social Media Insurance Monitor de ontwikkelingen van sociale media niet bijbenen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit is een van de belangrijke conclusies van het onafhankelijk onderzoek over het inzetten van sociale media in de verzekeringsbranche, voor het tweede jaar gehouden op initiatief van ITDS Business Consultants uit Naarden. De interviews en metingen zijn in Dit is een van de belangrijke conclusies van het onafhankelijk onderzoek over het inzetten van sociale media in de verzekeringsbranche, voor het tweede jaar gehouden op initiatief van ITDS Business Consultants uit Naarden. De interviews en metingen zijn in de eerste helft van 2012 gehouden bij 61 verzekeraars.

Duidelijk is volgens de onderzoekers dat de verzekeraars dit jaar op de sociale media platforms aan een inhaalrace zijn begonnen. De achterstand op de rest van het Nederlandse bedrijfsleven is nog wel 10 procent (82 tegenover 92 procent), maar de verzekeraars zijn wel actiever geworden. Er is echter sprake van een kleine groep voorlopers die het beeld van de activiteiten in de totale branche opschroeft. Interpolis scoorde het hoogst in de ranking, met minimaal verschil gevolgd door AEGON en OHRA. Deze top drie was op Facebook, Twitter, LinkedIn en YouTube het meest actief.

Slechts 20 procent van de verzekeraars heeft een mobiele website. Dat is een magere score, zeker gezien de 60 procent die andere branches noteren. De inzet houdt namelijk geen gelijke trek met het snel veranderde mediagedrag van de klanten: 8.700.000 Nederlanders hebben een smartphone, 2,8 miljoen een tablet en men besteedt tweemaal zoveel tijd op mobiele apparaten dan op de pc.

Op basis van dit onderzoek zegt Arjen de Boer, commercieel directeur van ITDS: 'Op de bank, met een tablet op schoot, oriënteert de mondige klant-anno-nu zich over het kopen van een product of dienst. Dus verzekeraars moeten mobiel. Snelheid is daarom gewenst. Het is niet alleen een kwestie van geld, ook van mentaliteit.' Hij trekt daarbij een vergelijking met de financiële markt. 'De consumenten zijn toe aan iets nieuws. Dat bewijst ook het effect van nieuwe toetreders in financieel Nederland. Die ondersteunen de klant met de juiste tools, gaan de dialoog aan, integreren de diverse sociale mediakanalen en zorgen ook voor gemak: Insurance for the Modern World, Insurance 3.0.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie