Keurmerk voor influencers gelanceerd, merken als Coca-Cola, Unilever en Heineken stellen het verplicht

RCC en brancheverenigingen BVA, DDMA komen met certificering voor influencers voor meer transparantie en naleving reclameregels.

Bram Krikke is een van de influencers die gecertificeerd zijn.

Bram Krikke, Eloise van Oranje, Kaj Gorgels en Geraldine Kemper hebben er al een, en wie voor grote merken als Heineken, Unilever, Coca-Cola, TUI en L'Oréal wil blijven werken, doet er goed aan een te behalen: het landelijke certificaat voor influencers dat vandaag wordt gelanceerd.

Het keurmerk met de naam ‘Certified by Influencerregels.com’ is een breed gedragen initiatief van de DDMA, BVA en de Stichting Reclame Code gesteund door grote merken in Nederland. Ze willen er de transparantie in influencermarketing mee vergroten en problemen zoals sluikreclame tegengaan.

Met deze certificering laten influencers, online creators en talenten zien dat ze op een juiste en verantwoorde manier reclame maken. Na het behalen van het certificaat via een e-learning krijgen ze een plek in een openbaar register.

Onbekendheid met regels

Veel influencers werken samen met adverteerders, maar weten vaak niet wat er wel is toegestaan en wat niet. Voorbeelden hiervan zijn het gebruik van bepaalde hashtags, het promoten van gratis verkregen producten of op welke leeftijd je bepaalde reclame wel of niet mag richten.

Ook is er een continue instroom van nieuwe creators en trends op het gebied van content. Daarom hebben alle betrokken partijen uit deze snelgroeiende sector hun verantwoordelijkheid genomen en afspraken met elkaar gemaakt.

De sector volgt met het keurmerk het Franse voorbeeld, waar de certificering in 2021 is ingevoerd.  En met succes: waar 22% van de influencers vóór certificering de regels overtrad, overkomt slechts 1,05% van de influencers dat nog maar ná certificering. Inmiddels zijn ruim 1.400 Franse influencers gecertificeerd.

Ethisch en effectief

Martijn de Kemp, voorzitter commissie influencermarketing van DDMA: ‘Er is twee jaar lang keihard aan dit initiatief gewerkt. Met deze lancering nemen we een enorme stap voorwaarts in de professionalisering en transparantie van de influencersector.’

Volgens De Kemp hebben partijen het voor creators eenvoudig gemaakt om de regels en wetgeving voor reclame te kennen. Voor adverteerders biedt het kermerk duidelijkheid met wie zij vertrouwde en 'brand-safe' samenwerkingen aan kunnen gaan.

De Kemp: 'Het verheugt ons te zien dat zowel adverteerders als influencers het initiatief omarmen en samen een grote stap zetten richting een meer ethische en effectieve reclamesector.’

Certificering standaardonderdeel contracten 

De eerste influencers die zich hebben laten certificeren zijn onder anderen Bram Krikke, Eloise van Oranje, Geraldine Kemper, Kaj Gorgels.

Adverteerders als Coca-Cola Nederland, L’Oréal Group, TUI en Heineken bevinden zich onder de eerste merken die zich aan het initiatief hebben verbonden. Dit betekent dat zij de certificering onderdeel laten worden van de contracten die zij afsluiten met influencers.

Dat gaat gevolgen hebben voor influencers die de certificering niet doorlopen, zij zullen niet meer voor deze merken kunnen werken.

Geen certificaat, geen samenwerking

‘Influencer marketing is een belangrijk onderdeel van onze merkcampagnes. Verantwoorde marketing is daarin uiteraard essentieel’, zegt Anouk van den Broek, senior- manager media-operations van Coca-Cola Nederland. ‘We zijn trots dat de talenten waar we nu mee samenwerken al gecertificeerd zijn bij de start van dit initiatief.

Unilever neemt in nieuwe contracten op dat influencers de certificering moeten behalen voordat een samenwerking kan starten.

‘Voor bestaand samenwerkingen werken we toe naar een 100% certificering binnen een jaar’, vertelt Veronika Tarjan, medialead Benelux. ‘ Daarnaast zullen we de influencers waar we geen officiële overeenkomst mee hebben, maar toch content maken voor een van onze merken, adviseren ook dan de e-module te doorlopen, om zo een echte beweging te creëren. Een mooie stap vooruit voor de gehele branche.’

Ook de grote tech-platformen zoals TikTok, Meta en Google, de plek waar influencers actief zijn, vinden het keurmerk en register een stap voorwaarts. TikTok gaat workshops geven over dit onderwerp aan influencers.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie