Dag van de Duurzaamheid: “Mensen een gezicht durven geven”

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Gisteren was het de landelijke Dag van de Duurzaamheid in Nederland. In heel het land vonden er duizenden duurzame activiteiten plaats. Ik was op bezoek bij het , een initiatief van Asito. In de Grolsch Veste ging ik in gesprek met (Manager PR en communicatie van Asito) en vroeg ik hem naar het duurzame en maatschappelijke karakter van dit initiatief en wat het voor het merk en bedrijf Asito betekent.

Waarom heeft de organisatie Asito dit initiatief opgepakt en welke waarde geeft dit aan het merk Asito zelf:
heeft gemerkt dat werknemers binnen de schoonmaakbranche vaak hun eerste stap op de arbeidsmarkt maken, dit betekent dat je een grote maatschappelijke rol als organisatie hebt, wil je dit uitstralen dan moet je deze taak ook volledig oppakken om dit dan echt vorm te geven. Deze manier van duurzaamheid willen we uitdragen in het Nationaal Integratiediner waarbij de P van People dan ook daadwerkelijk ademt, met meer dan 10.000 medewerkers die binnen Asito werkzaam zijn kunnen we ook echt iets neerzetten wat om hen draait, wij willen het meest duurzame merk van Nederland zijn”

Je ziet een onstuimig groei op gebied van sociaal maatschappelijke initiatieven, waarom denkt u dat juist het NID zo populair is?
“Het Nationaal Integratiediner is relatief kleinschalig te organiseren als deelnemende organisatie, herkenbaar en zeker concreet in zijn uitvoering. De drempel om mee te doen is zeer laag waarbij er nauwelijks kosten aan zijn verbonden. Belangrijker nog; het is een open project waarbij iedereen letterlijk kan aanschuiven. Het merk Asito zul je dan ook nergens snel tegenkomen, we hebben voor een eigen positionering gekozen, dit is een bewuste keuze om zodoende een zo breed mogelijk publiek te bereiken”

Bij soortgelijke maatschappelijke initiatieven gaat het toch ook wel over de commercie, hoe zit dat bij het Nationaal Integratiediner?
“Het diner is vooral een maatschappelijk project waarbij we de werknemers centraal stellen in de organisatie. Vandaag eten ruim 2.500 medewerkers van Asito mee aan de diverse tafels in Nederland, zij zijn de mensen die dagelijks onze topprestaties waar kunnen maken. Blijkt dat door dit sociale project bijvoorbeeld het ziekteverzuim afneemt dan heeft Asito hier al z’n eerste winst te pakken. Vorig jaar was de dag van de duurzaamheid een intern feestje, alleen van en voor onze eigen medewerkers, dat werd zó leuk ontvangen dat het Nationaal Integratiediner dit jaar iedereen heeft uitgenodigd heeft om mee te doen.

Daarnaast zitten we nu eens met een hele andere insteek aan tafel bij DMU’s en dan wordt er niet alleen maar over schoonmaken gepraat, dit geeft nieuwe inzichten en kun je andere bedrijven op een andere manier leren kennen.

Heeft Social Media bijgedragen aan het NID concept?
“Eerlijk gezegd heeft Social Media nog niet echt een rol betekent bij het Nationaal Integratiediner. Vandaag gaan heel veel mensen voor het eerst pas meemaken wat het diner te weeg brengt, het fysiek beleven van die vele nationaliteiten aan een tafel waar ook in Nederland. Op hebben nog niet veel volgers, op facebook tegen de 1.400 fans. Nu de mensen meedoen kunnen ze het omarmen en hopen we natuurlijk dat ze het zelf online gaan delen en zal het z'n rol pakken.

Dit jaar zagen we dat er rond de 7.000 mensen van het diner hebben geproefd, waar gaat dit naar toe?
“We hebben nog geen doelstellingen voor 10 oktober 2013 vastgesteld, maar ik zal niet raar op kijken dat we naar de 20.000 a 30.000 deelnemers gaan. Belangrijk voor ons is dat we de sociaal maatschappelijke functie kunnen blijven garanderen en uitdragen en zo meer ambassadeurs voor dit project creëren

Het is vandaag 10/10, Dag van de Duurzaamheid, wat is voor u het meest duurzame karakter aan het NID?
“Mensen een gezicht durven geven, van schoonmaker een persoonlijkheid uitdragen, dat is duurzaam!"

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie