De glazen bol voorbij in marktonderzoekland

De komende bijdragen in het Molblogkanaal Market Intelligence / Marktonderzoek staan in het teken van trends in het vakgebied. Om niet te vervallen in klassiek 'glazenbol-kijken' is het de bedoeling om dit vanuit verschillende invalshoeken te belichten. Vanuit het vakgebied bezien zou je verwachten dat er zeker al uitgebreid onderzoek naar gedaan is. Het tegendeel blijkt echter het geval. Een simpele zoekopdracht op Google is ronduit teleurstellend.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Als je zoekt op 'trends marktonderzoek' is er een schamele oogst. Dit biedt ook weer perspectief voor een mooie reeks bijdragen op Molblog binnen dit kanaal in de komende weken.

Een kleine navraag op LinkedIn onder vakgenoten levert een interessant beeld op. Een kleine greep uit wat collega's als trend zien voor de nabije toekomst (binnen nu en vijf jaar):

Dialoog

Eén van de trends die wordt genoemd is de verschuiving van vragenlijst (kwantitatief) naar het gesprek, de dialoog aangaan binnen bedrijven en afnemers (meer kwalitatief georienteerd). Je zou kunnen zeggen de uitbreiding van de definitie van focusgroepen en de uitvoering daarvan. Waar er al regelmatig negatieve geluiden opduiken over het gebruik van focusgroepen (meningen van extraverte deelnemers eruit filteren, nadruk op mening van de meest spraakmakende persoon in de groep, etc) zou voor een dergelijke ontwikkeling ook meer aandacht moeten komen voor de kwaliteiten van de gespreksleiders. Van gespreksleiders worden immers andere competenties verwacht dan van sec interviewers. Wel zijn er inderdaad al bureaus die bepaalde gespreks-én uitleestechnieken van transcripts hebben ontwikkeld voor diepteinterviews (je zou het al een één-op-één dialoog kunnen noemen). Dat biedt nieuwe mogelijkheden en uitdagingen.

Omgekeerde pitch

Weer een ander ziet een veranderende wijze van presenteren aan de horizon verschijnen. Onlangs konden we er ook al iets in Clou over lezen: minder tekst en meer beelden en plaatsjes. Denk hierbij aan infographics en video (of zoals ik afgelopen jaar een sessie mocht meebeleven: storytelling). Welk verhaal hebben we te bieden? Ik denk inderdaad ook dat de tijd van honderden slides bij de presentatie van de eindresultaten van een onderzoek binnenkort verleden tijd is. Het komt helaas nog steeds voor, maar de focus op een 'elevator speech van 1 minuut' in combinatie met duidelijke highlights en aanbevelingen in een aansprekende presentatievorm kan al gauw omslaan van trend in een 'must-have' voor de opdrachtgever. Een omgekeerde pitch zou je kunnen zeggen. Aan de bedrijfskant de uitdaging om dergelijke resultaten te vertalen naar operationele en tactische activiteiten.

Is het misschien toch iets van in de glazen bol kijken? Wie het weet, mag het zeggen. Ik ben benieuwd naar reacties en gespotte trends in het vakgebied. Het marktonderzoektrendseizoen is geopend.

Reinier van Markus

De bloggers in dit kanaal zijn: Ralph Poldervaart (eigenaar Persona Company en Social Stories), Bram Jonkheer (managing partner Blauw Research), Durk Bosma (eigenaar Delta Marktonderzoek (voorheen DBMI)), Jan Kuper (marketing analist bij Unigarant), Martijn van der Veen (chief research bij Ruigrok Netpanels) en Reinier van Markus (global marketing analist Lawn & Garden bij Syngenta

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie