Een minigids om je app succesvol te lanceren

Mobile marketing is meer dan een leuke app maken. Dit bewijzen ook de vele artikelen en blogs over ‘hoe je app succesvol te vermarkten’. Speciaal voor jullie hebben we 20 tips verzameld op een rijtje gezet om je op weg te helpen. Marketing

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

1. Als het goed is heb je je app ontwikkeld vanuit een doelstelling. Deze doelstelling kun je vertalen naar een communicatieplan, welke helder maakt binnen welke doelgroep je je app moet promoten. Welke middelen daarbij passen en welke kanalen daarbij horen. Tip: vertaal dit naar kort actieplan.

2. Schrijf bladen en relevante weblogs aan. Zorg dat je in Top 10 lijstjes terecht komt! Daarnaast zijn er veel sites die parallel aan de AppStore een eigen index geven van de meest populaire apps zoals topapps.nl. Ook zijn er kleinere sites die vaak met lijstjes komen zoals bright.nl.

3. Plaats promo in eigen media, denk aan nieuwsbrief, banner op homepage corporate site. Check alle eigen media. Denk ook aan verpakkingen, facturen, eigenlijk alles wat de deur uit gaat naar potentiële gebruikers.

4. Maak gebruik van social media en geef veel aandacht aan je applicatie via twitter, facebook en linkedin page etc. Pak sites/fora waar je doelgroep zit, van Viva tot aan NU.nl. Plaats altijd de url van de eigen site hier, daardoor werk je consequent aan link building voor een betere positie op Google.

5. Maak gebruik van advertising. Promo en adds op platformen waar je doelgroep veel te vinden is. Mobile display is hierin ook een kans; adverteren binnen andere apps is zeer succesvol.
App promo
1. Het eerst zichtbare element van jouw app is de app icon. Besteed hier veel aandacht aan. Zorg dat het aantrekkelijk is en professioneel oogt. Indien je een bekend merk bent, zorg dan dat er herkenbare stijlelementen in verwerkt zitten.

2. Ook binnen apps is content king. De titel, omschrijving en keywords van je app zijn cruciaal voor de vindbaarheid. (SEO/Adwords)

3. Geef de applicatie een eigen url (met vast ip adres voor betere indexatie Google) of een page binnen je huidige site. Optimaliseer deze pagina voor Google SEO (wellicht zelfde pagina als de hierboven beschreven landingspage).

4. Zet het ‘In Appstore’ logo van Apple op de site en in diverse uitingen. Het geeft iPhone gebruikers snel de hint dat er een applicatie beschikbaar is.

5. ‘Top lists’ in de App Store worden berekend op de downloads over de afgelopen 7 dagen (waarbij recente dagen zwaarder wegen). Optie: Maak een 7 dagen communicatieplan die exact in deze periode de pers aanschrijft, invite only, pre-release etc etc . Om in de top-100 lijst te komen (in de VS) moet je denken aan minimaal 100 downloads per dag (een paar dagen lang). De nr 1-positie heeft al gauw meer dan 25000 downloads per dag. Exacte werking van ranking is onbekend buiten iTunes.

6. Als je een betaalde app aanbiedt, maak dan een pro en een lite versie. Promoot de lite versie. Zorg dat de lite versie in staat is om ‘behoefte aan meer’ te creëeren. Let op: de betaalde pro versie moet dan ook echt wel méér bieden dan een lite versie. Hetzelfde geld voor in-app purchases. Teleurstelling hierin is schadelijk voor je merk.

7. Belangrijke les! Pas op met geven van eigen reviews. Als publiek er achter komt ben je je geloofwaardigheid kwijt. Ook Apple is hier streng in en kunnen in het ergste geval je apps uit de store bannen.

8. Featured lists. Iedere dinsdag bepaalt Apple een nieuwe ‘Featured’-lijst (‘Uitgelicht’ in de Nederlandse App Store). Zo zijn er lijsten voor nieuwe apps (New), en apps die hot zijn (What’s Hot), en in iTunes heb je nog ‘Favoriet bij onze medewerkers’. Hier kunnen iPhone-bezitters apps vinden waar ze niet actief naar op zoek waren. Ervaringen zijn dat als je op deze lijst staat, zo 100x meer downloads verkoopt. De enige manier om deze lijsten te komen is door de aandacht van Apple te krijgen.

Tot slot, ter verbetering:

1. Meet online gedrag en verbeter de applicatie (en daarmee de ranking en de reviews). Voeg een feedback optie toe waarmee je een email ontvangt vanuit de applicatie.

2. Gebruik feature requests. Zo neem je je gebruiker serieus. Het is tevens een kans tot het verbeteren van je app.

3. Houdt de App up-to-date! Niets is irritanter dan verloren data of niet werkende apps na een software update.

4. Meet en analyseer het gebruik van de app. Op die manier weet je aan welke onderdelen van de app je in een update aandacht aan moet besteden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie