SKO: eisen voor kijkonderzoek 2011-2015

De Stichting KijkOnderzoek (SKO) heeft een document beschikbaar gesteld waarin de wensen en eisen staan voor het kijkonderzoek in de periode 2011-2015. De tender wordt uitgeschreven in opdracht van de Nederlandse televisiemarkt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De opdracht is opgedeeld in vier verschillende contracten: 1. establishment survey; 2. steekproefopzet, coïncidenteel onderzoek, panelbeheer, dataverzameling en verwerking; 3. aanvullend onderzoek; 4. registratie, classificatie en harmonisatie programma’s en spots. Het is mogelijk om als bureau of als combinatie van bureaus in te schrijven op één of meerdere onderdelen van het kijkonderzoek. Inschrijven kan tot 15 juni 2009. Momenteel wordt het kijkonderzoek uitgevoerd door de bureaus Intomart GfK (contract 1 en 2), MediaXim (contract 4) en Nedstat (contract 3).

SKO speelt in op de ontwikkelingen in het televisielandschap met de zogeheten satellietenstrategie. De basis van het Nederlandse kijkonderzoek vormt het KijkTotaal. Hier wordt het kijkgedrag van panelleden gemeten, plus gastkijkgedrag en uitgesteld kijken tot en met zes dagen na de uitzending.

Alle andere zaken die relevant zijn voor de Nederlandse televisiemarkt, maar nog te klein of moeilijk meetbaar zijn volgens de geldende normen, worden in satellietprojecten ondergebracht. Hieronder vallen bijvoorbeeld web-tv en televisie via de mobiel. Ze vormen geen onderdeel van het KijkTotaal totdat het bestuur van SKO daar positief over beslist. Wel streeft SKO ernaar dit kijkgedrag zo goed mogelijk te meten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie