DPG Media breidt kidsportfolio uit met overname Kidsweek en Samsam

De kindertitels maken per 1 december onderdeel uit van DPG Media, dat de merken overneemt van Sijthoff Media.

V.l.n.r. Willem Sijthoff (CEO Sijthoff Media) , Joyce Nieuwenhuijs (Directeur Magazines DPG Media), Sanne Linssen (Managing Director Kids & Flow DPG Media) en Henrike van Gelder (hoofdredacteur Kidsweek en Samsam)
Foto: Sijthoff Media

De merken Kidsweek, Kidsweek in de Klas en Samsam krijgen een nieuwe eigenaar. Sijthoff Media - uitgever van onder meer Adformatie - verkoopt de kindertitels per 1 december aan DPG Media om zich te focussen op het b2b-segment. DPG Media neemt de merken over om zijn kidsportfolio te vergroten en meer jongeren te stimuleren om te lezen.

Crossmediale merken

Kidsweek en Samsam bestaan al tientallen jaren en zijn uitgegroeid tot crossmediale platformen met onder meer websites, printedities, nieuwsbrieven, evenementen en lesmethodes voor het primair onderwijs. Gezamenlijk bereiken de merken Kidsweek, Kidsweek in de Klas en Samsam wekelijks meer dan 164 duizend kinderen, ouders en leerkrachten. De titels vallen onder de uitgeverij Young & Connected, dat onderdeel uitmaakt van Sijthoff Media.

DPG verstevigt positie op de kidsmarkt

DPG Media is al eigenaar van kindermerken Donald Duck, ZoZitDat en Tina. De mediareus neemt de titels Kidsweek en Samsam over om zijn leidende positie op de kidsmarkt te verstevigen, vertelt Joyce Nieuwenhuijs (directeur magazines bij DPG Media). 'Ik kijk met veel enthousiasme uit naar de toevoeging van Kidsweek en Samsam aan ons kidsportfolio. Hiermee kunnen we nog beter onze ambitie vervullen om het leesplezier onder de jongere generatie te vergroten. Ik zie veel potentieel om met dit mooie portfolio verder te groeien.'

Ook Henrike van Gelder, hoofdredacteur van Kidsweek en Samsam, kijkt uit naar de verdere groei van 'haar' titels. ‘Ik ben blij dat we met DPG Media een nieuwe eigenaar hebben gevonden die alles in huis heeft om van de journalistieke titels Kidsweek en Samsam een nog groter succes te maken.’

Sijthoff focust zich op b2b

Willem Sijthoff, directeur van Sijthoff Media, houdt de financiële details van de overname desgevraagd voor zich. Dat Joris van Roemburg, commercieel directeur van Young & Connected, in augustus bij Sijthoff Media vertrok, staat volgens de directeur los van de overname. Het verkopen van Kidsweek en Samsam is volgens de directeur een logische keuze in de strategie van Sijthoff Media. 'Met de titels Kidsweek en Samsam stond uitgeverij Young & Connected aan de wieg van Sijthoff Media. Maar de afgelopen jaren zijn wij vooral gegroeid binnen het zakelijke segment. Sindsdien volgden er nog vijftien andere overnames, waarvan dertien binnen het b2b-segment.'

De meest recente overname van Sijthoff Media was die van Business Insider Nederland, in juni. De koers voor de lange termijn is dan ook b2b, vertelt Sijthoff. 

Verhuizing naar Hoofddorp

Bij Young & Connected werken zo'n twintig mensen, vertelt Sijthoff. Die verhuizen allemaal mee van het Sijthoff-kantoor in Amsterdam naar DPG Media in Hoofddorp, waar de uitgever zijn tijdschriften maakt. DPG Media bouwt ondertussen een nieuw pand in Amsterdam, dat naar verwachting begin 2024 opent voor online- en printredacties, een drukkerij en andere bedrijfsonderdelen. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie