Grote verschillen tussen e-mailmarketing leveranciers

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Deze week brachten e-mailmarketing guru’s en de Email Vendor Functions and Features Guide uit. De wat? Juist! Een vuistdik rapport waarin 53 e-mail service providers (ESP’s) met elkaar vergeleken worden op basis van 200 vragen. Geen kattenpis dus. De grote conclusie? De verschillen zijn groter dan gedacht.

In de gids staan vergelijkingstabellen en -grafieken in 8 verschillende categorieën. Ik heb er eens flink doorheen gespit en volgens mij is het waar wat er in het persbericht staat, dat het ‘bijna alle functionele gebieden onderzoekt die interessant zijn voor e-mailmarketeers’.

Een paar uitkomsten
Uit de Email Vendor Guide () blijkt dat alle ESP’s zeggen het belangrijk te vinden dat er goed nagedacht wordt over e-mailmarketing. Toch laat 20% klanten maar wat aanmodderen als het gaat om strategie. Verder valt volgens op dat 25% zelf geen creatieve diensten biedt. Dat hoeft natuurlijk niet erg te zijn. Vaak genoeg zit er een bureau tussen de ESP en een Heineken of BMW, maar ook tussen de diverse tools nemen Caldwell en Van Rijn flinke verschillen waar.

Data control
Als je bijvoorbeeld meer wilt met je data dan een eenvoudige export van je inschrijvingen, is het volgens de gids goed om de verschillende ESP’s naast elkaar te leggen. Uit de vragen over data control waren er leveranciers die 89% van de functies aanbieden, maar ook die slechts 20% aanbieden. Dat laatste hoeft niet erg te zijn, maar wel handig om te weten voor je een handtekening zet.

Slimme campagnes
Een nieuwe trend is volgens de gids het opnemen van vooraf geconfigureerde campagnes. Bekend van bijvoorbeeld Wehkamp, dat je mailt met een ‘personal offer’ als je vroegtijdig je winkelwagen verlaat. Met dit type slimme mailings zijn hele goede resultaten te behalen, maar volgens de gids met de lange naam bieden slechts 2 e-mail service providers alle typen vooraf geconfigureerde mailings. Het overgrote deel biedt minder dan 40% van de functionaliteiten aan. Een enkele ESP doet helemaal niets met dit type e-mailcampagnes.

What a vendor is capable of
Volgens Jordie van Rijn wordt het e-mailkanaal dankzij de Grote Gids nu nog meer volwassen: “Het lijkt alsof alle leveranciers e-mails kunnen versturen, maar als koper moet je je bewust zijn van de verschillen tussen de leveranciers. Het selecteren van de juiste partner speelt een belangrijke rol voor het succes van het kanaal." Waarom de gids waarde toevoegt? Caldwell: “The Guide doesn’t look at the number or type of clients of the participating vendors or their company vision. It doesn’t care about the “state of email” or the geo-social ramifications of the industry as a whole. Those things don’t tell the user what a vendor is capable of. The Email Vendor Guide does.”

En daar gaat het ons om, toch? We willen weten wat een ESP nu echt kan, zonder de bullshit bingo.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie