Inkoopplatform Media Futures Market van start. 'Honderden adverteerders geregistreerd'

Discovery Benelux, New Skool Media, Ocean, JCDecaux, Topcast Media sluiten zich aan, Coolblue bij adverteerders.

Oprichters Jaap van Strien (links) en Stijn Gimbrère

Advertentieplatform Media Futures Market is vandaag officieel live gegaan 'met meer dan vijftig mediaexploitanten en honderden geregistreerde adverteerders'. Zo laten de oprichters Stijn Gimbrère en Jaap van Strien weten. De start-up presenteerde zich in juni dit jaar al aan de markt als inkoop- en verkoopplatform dat de advertentiemarkt transparant en efficiënt wil maken.

Op het advertentieplatform kunnen adverteerders en media-exploitanten direct met elkaar handelen, zonder tussenkomst van intermediairs. Het draait bij Media Futures Market om het terugbrengen van vertrouwen, transparantie, gemak en kosten-efficiëntie in het media-ecosysteem. Daarbij gaat het zowel om online als offline media binnen de kanalen video, audio, print, out of home, display en social media.

'Zelf beter kunnen'

Begin juni testten zeven mediaexploitanten en twintig adverteerders de bètaversie van het Media Futures Market. Inmiddels hebben meer dan vijftig media-exploitanten, waaronder Discovery Benelux, New Skool Media, Ocean, JCDecaux en Topcast Media, hun media-aanbod op het advertentieplatform beschikbaar gesteld. Onder de 'honderden' adverteerders die zich hebben geregistreerd en een gratis account hebben aangemaakt, bevinden zich Coolblue en Zonneplan. Verder noemen Gimbrère en Van Strien bureaus als Happy Horizon en Zuid Creatives en 'verschillende grote partijen uit de mkb-sector'. 

Robbert Jongeneel, digital marketing strateeg Zonneplan zegt: 'Al vanaf het begin werken we bij Zonneplan vanuit de gedachte dat we het zelf altijd beter kunnen. Zo ontwikkelen we onze eigen hard- en software en leiden we onze eigen monteurs en accountmanagers op. Met Media Futures Market hebben we een mooie tool gevonden die precies aansluit bij onze bedrijfsfilosofie.'

'Bewijs dat er behoefte aan is'

Gimbrère: 'Ik zie het als het ultieme bewijs dat de markt behoefte heeft aan meer transparantie en gemak en dat is precies wat wij bieden. Iedereen kan nu op ieder moment en zelfs op de mobiele telefoon zien waar nog mediaruimte beschikbaar is. Daarnaast weet je direct wat de bruto- en nettoprijs is en kun je je eigen voordeel creëren door een bepaald volume in te kopen en binnen drie minuten inkopen in plaats van drie weken op een voorstel te wachten.'

Van Strien zegt dat Media Futures Market de regie teruggeven aan de adverteerder en de media-exploitant. 'Want waarom kun je bij Facebook en Google heel gemakkelijk een campagne inkopen, maar wordt de indruk gewekt dat het inkopen van bijvoorbeeld een video-, out of home- of audio-campagne over meerdere exploitanten heen heel ingewikkeld is?'
 

Dicovery MFM

Raad van Advies

Eerder werd al duidelijk dat bekende namen uit de mediawereld interesse toonden in het platform. Tim Geenen en Marco Aarnink zijn na de eerste investeringsronde aandeelhouder geworden. Geenen zei eerder: 'De kracht zit hem in die simpelheid, die je kunt vergelijken met Google en Facebook.'

Enkele bekende namen uit de raad van advies zijn Marc Duijndam, Patrick Alders, Klaartje Kuypers, Ana Henriques, Jeroen de Bakker en Remco Bos.

De oprichters melden dat ze 'met verschillende partijen' in gesprek zijn.

MFM DOOH

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie