Premium

Jildou van der Bijl: ‘Met Net5 willen we vrouwen inspireren zich meer uit te spreken’

Jildou van der Bijl vormt met Linda de Mol de creatieve directie van vrouwenzender Net5. De eerste resultaten zien we vanaf volgende week.

Jildou van der Bijl
Marc de Groot

Ze ziet het niet als ‘overstap’ naar tv. Creatief directeur van LINDA.. Jildou van der Bijl maakte in februari bekend samen met Linda de Mol ook creatief directeur van de Talpa Network televisiezender Net5 te worden. Van der Bijl is geen hoofdredacteur meer van het magazine – dat is nu Karin Swerink -. Haar kantoor is nog wel steeds in het (nieuwe) pand van Linda. in Naarden. ‘Met LINDA. waren we al online en maakten we al verbindingen tussen video en lineaire tv. We probeerden al long form video uit. Het is geen totaal andere wereld en ik ken best veel mensen uit de tv-wereld. Toen ik begon aan het Net5-avontuur ben ik gewoon aangeschoven en gaan leren.’

Haar dag bestaat nu uit veel meetings en afspraken met mensen die ideeën hebben voor de zender en gesprekken over strategie en marketing. Daarnaast kijkt ze veel programmacontent om te zien wat er internationaal gebeurt.

Net5 verdiende als vrouwenzender een upgrade. ‘Linda de Mol en ik dachen: “Wat zouden wij graag willen zien?”. Zo hebben we ook altijd bij het magazine gewerkt: als het niet goed genoeg is voor ons, waarom zou het dan goed zijn voor de lezer.’

Merken plakken

Het is niet de bedoeling dat de zender volledig wordt omgegooid. Bij Net 5 werkt Van der Bijl nauw samen met netmanager Annelies Sitvast. ‘Zij is heel goed in programmeren. Wij kunnen wel dingen willen, maar uiteindelijk kijkt zij er kritisch naar of het wel genoeg marktaandeel zal behalen. Er zijn natuurlijk verschillende belangen. Het gaat goed met de zender. ‘We vervangen het dak terwijl de zon schijnt.

In augustus behaalde Net5 volgens het SKO een marktaandeel van 6,9 procent in de doelgroep 25-59 jaar en dat was het hoogste ooit. Toch wil je vooruit. ‘Uiteindelijk is alleen de zender Net5 in de lucht houden in deze tijd niet meer genoeg. Je moet goed zijn op verschillende platformen. Door de merken Net5 en Linda. tegen elkaar aan te “plakken” ontstaan er wel nieuwe vormen en mogelijkheden.’

Net5 bereikt gemiddeld 9,5 miljoen mensen per maand, Linda. 1,2 miljoen in print en meer dan 3 miljoen online (site en app). Straks komen op Linda.nl ook audioplatform Juke en VOD-dienst Kijk erbij. Met Linda. Radio zijn ze ook nog bezig. ‘Zo kunnen we het bereik vergroten en kunnen Talpa-diensten van elkaar profiteren. Er is ongetwijfeld meer content op Talpa gericht op vrouwen die wij weer kunnen gebruiken. Voor alles geldt dat we rustig bouwen en leren.’

Geen feelgood

Van der Bijl heeft zich de afgelopen tijd beziggehouden met de vraag waar de twee merken voor staan, om een gezamenlijke strategie te ontwikkelen. ‘Net5 werd een vrouwelijke feelgood zender genoemd, omdat mannen bij de programmering mogelijk zouden afhaken. Wij hebben nu gezegd: het wordt een echte vrouwenzender. Punt. En die mannen kijken heus wel mee als je goede content hebt.’

In Nederland is er ook niet echt een vrouwelijke Nederlandse lineaire tv-zender, constateert ze. Ja, er is TLC, al is dat vrij klein en erg Amerikaans. ‘Net5 is veel meer van hier en nu, om ons heen en dichtbij. Een zender voor vrouwen die hier werken, die ik ken, mijn vriendinnen, mijn moeder. Een hele brede groep en daarom klopt de match met Linda.. Net5 is nu nog iets behoudender in zijn uitstraling. Minder edgy.’

Wat zou er niet op de zender kunnen?
‘Alles kan, zolang je het maar met respect doet. Feelgood was tien jaar geleden een schot in de roos. Je kwam thuis, zette de tv aan en je hoefde niet meer na te denken. Werd in feite in slaap gesust. In deze tijd is iedereen veel bewuster. Het is allemaal veel meer on demand. Jij bepaalt wat je kijkt: lineair of uitgesteld.’

 

Wij zijn met een stel niet bange vrouwen en gaan het proberen

Talkshow

Missie is om met Net5 voor vrouwen de vinger aan de pols van de tijdgeest te worden, met ook programma’s die je aan het denken zetten misschien even ontregelen en waar je over wilt praten in plaats van dat je niet meer hoeft na te denken. ‘Ik wil dat mensen de volgende dag tegen elkaar zeggen: heb je dat programma gezien?’

Met de ‘Linda.’-inbreng ligt de lat meteen hoog. Er komt een talkshow met Merel Westrik, die de overstap maakte van het RTL Nieuws. Ladies Night heet het programma dat ze vanaf 16 oktober zal presenteren. Verdere details volgen later.

‘We weten dat we het onszelf daarmee niet makkelijk hebben gemaakt. Het is hoofdpijn en buikpijn, want dit is het meest ingewikkelde om te bedenken. Tegelijkertijd is het ook het leukste. Er is een hele goede (eind)redactie en producent (Ewart van der Horst, bedenker van DWDD en eindredacteur van Jinek, MH). We willen alleen de beste mensen en die willen gelukkig ook met ons werken. Of we het waar kunnen maken, moeten we natuurlijk nog zien. Maar no guts no glory. Als je niets probeert, gebeurt er ook niets.’


Van der Bijl hoopt met de talkshow ook te bewerkstelligen dat vrouwen zich meer durven uit te spreken. ‘Het is zo heftig tegenwoordig. Als je als vrouw op de voorgrond treedt, dan gaat je kop eraf op social media, of je bent een bitch. Wij zijn met een stel niet bange vrouwen en gaan het proberen.’

Onderwerpen genoeg. Neem het interview met Robert Oey, de man van Femke Halsema in
NRC, afgelopen weekend. ‘Daar zouden we meerdere items uit kunnen destilleren, zoals dat het voor een man blijkbaar moeilijk is om zich te schikken in zijn rol met een vrouw in de spotlights.’

misdaad
Misdaad Advocaten Cornelie Tollens

Power

Verder is ook vanaf half oktober de nieuwe reality-docu ‘Misdaad Advocaten’ te zien, waarin zes vrouwelijke strafrechtadvocaten in ‘de meedogenloze wereld van misdaad en justitie’ centraal staan.

Het datingprogramma ‘Iris en de twaalf dates’ waarin bekende pianiste Iris Hond op zoek gaat naar de liefde, is al vanaf ‘volgende week dinsdag 24 september te bekijken. Datingshows zijn er veel, dit is volgens Van der Bijl veel meer ‘Linda.’. ‘Een psycholoog kijkt met haar mee met de date. De kijker ziet zowel de date als de psycholoog. Iris heeft herkenbare vooroordelen als: ik date oudere mannen, want die jonge knappe jongens vinden mij vast te saai. Ze legt haar hele ziel op tafel voor heel Nederland. Dat maakt haar heel kwetsbaar en juist daarom heel sterk. Ik vind dit wel dating-plus.’

Op die avond is ook de nieuwe Net5-vormgeving te zien. Dat wordt ‘Net5. Powered by Linda.’, met een nieuw logo dat dichtbij het Linda.-logo ligt: met een punt achter Net5 dus. De stem is eigentijdser, de vormgeving krijgt meer power.


 

Beweging

Hoe de plannen naar adverteerders toe eruitzien, maakt het Linda.-team ook op 8 oktober bekend in het jaarlijkse rondje langs mediabureaus. Momenteel worden er volgens Van der Bijl al cases gebouwd met adverteerders voor zowel Net5, LINDA.magazine en LINDA.nl.

Er ligt geen harde eis over waar het straks met het marktaandeel van Net5 naartoe moet. ‘We hebben binnen Talpa Network diverse belangen. Het is allemaal gericht op wat de consument in de toekomst gaat doen en hoe je duurzame groei blijft creëren. We weten dat Linda. voor het grootste deel nog afhankelijk is van print en daar zit geen groei meer in. Dat geldt ook voor lineaire tv. Door deze merken te laten samenwerken, kun je die duurzame groei realiseren. Voor nu geldt voor de tv-zender: vrouwen zijn steeds meer zichtbaar en na ‘me too’ zeggen we: nu is het klaar. Er is een beweging gaande. Alleen niet iedereen durft zich daar nog in uit te spreken. Ik hoop dat we met Net5 vrouwen kunnen inspireren om dat wel te doen.’

Net5
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie