Premium

Kenneth, de vervelendste ex-voetballer op de vaderlandse televisie

Als Kenneth een ei legt - wat voor zo'n zelfvoldaan haantje nog best lastig is – dan moet iedereen luisteren.

Rocco Mooij

Helaas, ook ik heb ik mezelf soms niet in de hand. Agressie, woede, doodsangst, het hart een vreugdevuur, zenuwen als harpsnaren, hersenen die verweken waar ik bij sta en de wereld een tunnel. Het gebeurt, ter geruststelling, alleen in specifieke situaties. Ik denk dan vooral aan voetbal. In het stadion met zijn allen. Dra heeft het fluitje geklonken of ik hoor mezelf schreeuwen, schelden, vloeken. Op de scheidsrechter, de tegenstander, het gras, de eigen spelers soms – de bal steeds naar de verkeerde kleur. Gelukkig ben ik niet de enige, schreeuwt iedereen om me heen nog harder. Omdat ze vanochtend al aan het bier waren. Of aan de pillen. Ik heb geen bier nodig, geen pillen. Ik ging op mijn zevende al dansend naar de Meer, vanaf de eindhalte van lijn negen waar de tram zo’n mooie draai maakte.

Het is een beetje een lange inleiding, een verontschuldiging zelfs, maar ik heb dus uiteindelijk toch maar een abonnement op ESPN genomen. Omdat ik meer moeite had met het stadionverbod, dan met de avondklok. En als het niet in de openlucht kan, dan maar op de bank, voor de buis, alleen. Noem het therapie, tijdverspilling. Maar uiteindelijk gaat er niets boven Ajax- Groningen, zondagmiddag om half drie.

De verbinding was on-KPN’s snel gemaakt. Het kostte me niet meer dan drie klikken die zaterdagavond– zaterdagavond ja, want je wil natuurlijk niet op de zondag van de wedstrijd nog zitten kloten met een wachtwoord dat toch weer anders is dan je zeker weten hebt opgeslagen. En toen!...toen was het tijd voor iets waardoor ik na vijf minuten al overwoog mijn abonnementsgeld terug te vragen. 
De voorbeschouwing.

Ik had het natuurlijk kunnen weten. In de gure wintermaanden waren we middels een geestig bedoelde reclamecampagne al geil gemaakt door het presentatieteam. Hier zou tv-geschiedenis geschreven gaan worden! Lekker een beetje lol trappen. Met Jan Joost als aangever, Ronald en Kenneth als Pietje Bell en Kruimeltje – o, die jongens toch!  – bij gebrek aan budget aangevuld door Marciano Vink (wie?) en de oersaaie Arnold Bruggink.


Het resultaat is erger dan ik het hier kan verwoorden. Waar ligt het aan? Aan het sfeertje, aan de chemie die mijn chemie niet is. Aan Jan Joost, die net iets harder lacht om de grapjes van Kenneth en Ronald dan nodig is. Ja, Jan Joost mag erbij van de jongens. Hij vindt het heerlijk om oudejongenskrentenbolletjes voor ze te smeren. Jan Joost kent de ongeschreven wet: alleen voetballers mogen iets over voetbal zeggen. En hoe groter de voetballer, hoe wijzer zijn woorden. Althans, dat vinden de voetballers.

Het ligt ook aan de pakken. De aankleding. Voetballers die geen trainer kunnen worden, willen op tv. En omdat voetballers die graag op tv willen ijdel zijn, zien ze eruit als geroyeerde strafrechtadvocaten. Aanstichter van deze ijdelheidswedloop is Ronald de Boer - goeie voetballer trouwens! -  die na een mislukt huwelijk met een schoonheidsspecialiste is blijven hangen in de mistige wereld van de filler en de botox. Nu heeft Ronald de Boer nog het voordeel dat hij erg aardig is, of in ieder geval een paar jaar voor Ajax heeft gespeeld, wat in mijn wereld hetzelfde is. Maar dat geldt niet - of slechts één seizoen – voor Kenneth Perez die ik hierbij graag uitroep tot meest vervelende ex-voetballer op de vaderlandse televisie. Wat een zelfvoldaan haantje.

Als Kenneth een ei legt - wat voor een haan nog best lastig is – dan moet iedereen luisteren. Want een Kenneth weet gewoon hoe het zit. Vooral de buitengewoon sympathieke Marciano Vink – 108 wedstrijden voor Ajax tenslotte – is object van Kenneths geldingsdrang. Vink is meer een man van twee kostuums halen, een betalen. Voor Kenneth alleen al voldoende reden om te kijken of het geen tijd wordt weer eens bij Schonenberg hoortoestellen langs te gaan.

En nu staat het EK voor de deur. In een promo zag ik Jan Joost rondrijden in de meest onduurzame auto ooit. Mogelijk gemaakt door een bouwmarkt, want mannen die naar bouwmarkten gaan, rijden natuurlijk het liefst in dat soort auto’s. Een Duitse bouwmarkt is het, die ons al jaren teistert met de meest onzinnige reclamecampagnes. Over mannen die met zagen trouwen. Ja dat staat er echt.
En nu wil die Duitse bouwmarkt ons oranjegevoel kapen. Met inzet van Jan Joost en Kenneth.


Het wordt een kort EK. En misschien is dat maar beter ook.

Bekijk ook: Overzicht Oranje-campagnes 2021

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie