Meer activatie succes met goed gevoel!

Via het Activatie barometer onderzoek zijn we continu op zoek naar factoren die activaties meer succes kunnen brengen. Onlangs hebben we onderzoek afgerond naar het gebruik van maatschappelijke issues in activatie campagnes. De resultaten waren zeer positief.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Goed gevoel = hoge deelname
Opvallend is dat de bekendheid van maatschappelijke activatie campagnes maar liefst 1/3 hoger ligt dan gemiddeld. Juist aan “goed gevoel” activiteiten wordt blijkbaar meer ruchtbaarheid gegeven door bedrijven/merken.
Veel verrassender is dat maatschappelijke activatie campagnes op alle onderzochten factoren significant beter scoren bij de consument. Acties die gebruikmaken van een maatschappelijk onderwerp weten op alle succesfactoren als; aantrekkelijkheid, sympathie, vernieuwend en passend bij het merk een hogere index te behalen dan de benchmark. Als we dan kijken tot welke participatie of deelname bereidheid dat leidt dan komen we uit op een index van maar liefst 110! Dit consumentengedrag past ook bij de trend dat mensen zelf graag een bijdrage willen leveren aan acties die een “goed gevoel geven” zonder dat een grote investering in geld, tijd of binding wordt gevraagd.

Milieu, cultuur, goed doel, club liefde, gezondheid en herkomst
Activaties die aandacht geven aan het milieu zijn veruit het bekendst en kennen ook de hoogste deelname bereidheid (114). Vaak is het aanbod simpel maar aantrekkelijk zoals een beloning bij inruil/recycling of aantrekkelijk aanbod op groen product wat een brede groep aanspreekt.
Support van cultuur doet het ook goed bij de consument. In de meeste gevallen zijn het gratis of met korting naar een voorstelling, film of museum. Zeker met een terugtredende overheid liggen hier kansen voor de cultuursector om samen met bedrijven consumenten kennis te laten maken met cultuur.
Goede doelen hebben al langer ontdekt dat gezamenlijke acties met merken/bedrijven zeer effectief kunnen zijn qua bekendheid en deelname. De consument staat daar dus zeker voor open blijkt uit de hoge deelname bereidheid.
Acties inhakend op liefde voor de lokale club of school komen nog beperkt voor maar scoren bij de consument ook hoog qua deelname bereidheid.
Maatschappelijke issues als gezondheid ondersteunen (bv Becel stappenteller, Menzis belonen goed gedrag) en openheid over herkomst (bv Fair trade, open boerderijdag) scoren positief bij de consument maar minder dan de eerder genoemde maatschappelijke onderwerpen.

Meer succes met een goed gevoel
De conclusie is dat maatschappelijke activatie campagnes een veel hogere positieve waardering en participatie hebben dan acties die daar geen gebruik van maken. Goed om te weten dat “een goed gevoel” ons allemaal meer succes brengt. Consument bedrijf en last but not least het maatschappelijke doel.
Een hand out met de belangrijkste resultaten van dit activatie barometer onderzoek zijn beschikbaar via{encode="info@activateandco.nl" title=" info@activateandco.nl"}

Frank de Bruin
partner/strateeg Activate&co

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie