Een miljoen Formule 1-kijkers ‘zoek’ in vergelijking met openingsrace vorig jaar

Door de verschuiving van de uitzendrechten van de Formule 1 zijn de commerciële mogelijkheden voor adverteerders anders.

Vorige week kopte Adformatie dat Max Verstappen zorgt voor 'miljoenen extra F1-fans'. Het sentiment rondom Max Verstappen steeg tot ongekende hoogtes, waarbij ruim 5 miljoen mensen de Limburger, live via Ziggo en KPN, wereldkampioen zagen worden. De uitzending stond daarmee in de top-10 beste bekeken tv-programma's van 2021. Een unicum voor de Formule 1, en voor Ziggo. Volgens onderzoek heeft dan ook 43% van Nederland het Formule 1 seizoen vorig jaar gevolgd, ten opzichte van slechts 19% in 2016.

Dat belooft wat voor de kijkcijfers van de openingsrace van 2022! Maar wat blijkt: er zijn ten opzichte van de seizoensopening van de Formule 1 in Bahrein een miljoen kijkers ‘zoek’. Volgens hetzelfde onderzoek wat de populariteit naar de Formule 1 in kaart bracht, bleek dat 25% van de mensen geen idee heeft hoe ze de autosport in 2022 gaan volgen.

Versplintering

Vorig jaar waren alle Grand Prix' nog live te zien op het open net van Ziggo Sport, waar gemiddeld 1,4 miljoen mensen naar keken. Naar de laatste race, waarin Max Verstappen kampioen werd, keken dus zelfs ruim 5 miljoen mensen via Ziggo Sport, Ziggo Select, KPN en de Ziggo Go app. De groeiende populariteit van de Formule 1 bood adverteerders wekelijks de kans om een miljoenenpubliek te bereiken met tv-commercials. Door de verschuiving van de uitzendrechten is het dit jaar niet meer duidelijk hoeveel mensen er naar de Formule 1 kijken, en ook zijn de commerciële mogelijkheden voor adverteerders daarmee anders.

De uitzendrechten van de Formule 1 in Nederland zijn sinds dit jaar in handen van streamingdienst Viaplay, die op 1 maart in Nederland begon. Kijkers kunnen ook (met een abonnement) inschakelen op de tijdelijke ‘ViaPlay Extra’ kanalen van Ziggo en KPN. Daarnaast is er een samenvatting bij NOS Studio Sport, en kun je live kijken via de internationale Formule 1-app en eventueel via illegale streams.

Miljoen kijkers 'zoek'

Door de versplintering van de uitzendrechten is het echter niet meer mogelijk alle kijkers in kaart te krijgen. Hoeveel mensen er dit jaar live naar de grand prix hebben gekeken is niet bekend. Vorig jaar schakelden 1.933.000 kijkers in op het voor Ziggo-klanten open kanaal om live de Grand Prix van Bahrein te volgen.

Van de samenvatting in Studio Sport (NPO1) en het Race Café van Ziggo Sport zijn wel cijfers bekendgemaakt. Afgelopen zondag hebben 900 duizend mensen de samenvatting op NPO1 gekeken. Studio Sport heeft het Sportjournaal in tweeën geknipt, waarbij de laatste vijftien minuten zijn gereserveerd voor de samenvatting van de race. Naar het Race Café, het programma waarin Ziggo Sport ’s avonds laat de race analyseert, keken 109.000 mensen.

Er zijn dus wel cijfers bekend, maar die geven niet het complete beeld. Waar die andere 1 miljoen kijkers zijn gebleven, ten opzichte van de eerste grand prix vorig jaar, is onduidelijk. ViaPlay deelt geen cijfers. Ziggo en KPN bieden via het tijdelijke kanaal 200 (Ziggo) en 225 (KPN) de mogelijkheid om live te kijken, echter worden ook hier geen cijfers gedeeld met Stichting Kijkonderzoek. Hoeveel mensen er via de F1-app, of illegale streams hebben gekeken, is ook niet bekend.

Grindbak

RedBull kende een dramatisch openingsweekend met drie uitgevallen auto’s (Verstappen, Perez, Gasly), maar voor zowel consumenten als adverteerders start het seizoen vooralsnog dus ook in de grindbak. ViaPlay biedt minimaal net zo kwalitatieve content als Ziggo, maar consumenten moeten wel >10 euro extra investeren ten opzichte van vorig jaar. Voor adverteerders betekent het ontbreken van cijfers en verminderde tv-spot mogelijkheden een minimaal even grote aderlating, gezien de sterk dalende kijktijd en verminderd aantal grote bereiksblokken in het algemeen. Het miljoenenpubliek van de F1 was een welkome toevoeging in menig uitzendschema.

RedBull heeft in het verleden bewezen grote doorontwikkelingen te kunnen maken tijdens een seizoen. Laten we hopen dat onze industrie dat ook kan, en de ‘zoekgeraakte’ kijkers weer beter in beeld krijgt. En adverteerders het miljoenenpubliek wat de Formule 1 biedt weer kunnen gaan ontsluiten.

 

Jim Leeuw is Sr. Trading & Investment Manager bij GroupM

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Rene Jaspers
vind je het gek? het wordt de consument onmogelijk gemaakt. lijkt wat op de beginjaren van de mobiele telecom, toen was het ook allemaal zo ondoorzichtig en onmogelijk. toen ik als abonnee van KPN een week voor de eerste wedstrijd eens vragen hoe ik dan ging kijken, waren zij er nog niet eens klaar voor. ik kon viaplay wel kopen maar kon niets kijken. tja, dat helpt dan ook niet mee.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie