Social Media gaat Wilders niet per se stemmen kosten

Dinsdag 26 januari stelde David Nieborg tijdens een debatavond bij Forum C, een platform voor geloof, wetenschap en samenleving, dat het Geert Wilders stemmen zal kosten als hij actief gebruik gaat maken van social media. Die stelling gaat om diverse redenen mank.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ik geef meteen toe: ik ben niet bij de discussie aanwezig geweest. Maar ik heb wel het artikel in het Nederlands Dagblad naar aanleiding van de bijdrage van David Nieborg gelezen. En de stelling dat Geert Wilders aanhang zal zien weglopen als hij social media gaat inzetten gaat om diverse redenen mank.

De belangrijkste is eigenlijk simpelweg dat de stelling uitgaat van een eigen kracht van social media. Niet alleen dat, er lijkt ook een waardeoordeel in te zitten: via social media zal de boodschap van Wilders onderuit gaan. Maar social media hebben van zichzelf helemaal geen normen of waarden. Deze worden toegevoegd door de gebruikers. Via social media is de balans tussen zender en ontvanger veel evenrediger verdeeld dan bij traditionele media het geval is. Kort gezegd omdat een ontvanger heel snel een zender kan worden. Met een podium dat zich in sommige gevallen met gemak kan meten met het podium dat de initiële zender gebruikte. Dus een eventueel tegengeluid kan zich net zo snel en soms dus sneller verspreiden. Maar het gaat niet om de technologie, het gaat om het gebruik ervan. Daarbij is het profiel van de gebruiker belangrijk. Het profiel van early adopters mag dan traditioneel verder afstaan van het gedachtegoed van de heer Wilders, op het moment dat social media wijder verspreid raken en door meer mensen worden gebruikt, zal het gemiddelde profiel van gebruikers veranderen.

Voor zover dat gemiddelde profiel al zoveel anders is dan het gemiddelde profiel in 'de samenleving'. Nieborg lijkt er namelijk aan voorbij te gaan dat al veel aanhangers van Wilders actief zijn via social media. Net als iedereen. Dat betekent dat Wilders voor de verspreiding van zijn boodschap zelf nog niet eens zo actief hoeft te zijn via social media. Gedoseerd optreden is vaak voldoende om een discussie verder te brengen. (Hm, gedoseerd optreden; veel mensen die over jou en je product praten. Het lijkt Apple wel)

Tot slot gaat het er bij politieke partijen uiteindelijk om dáár te zijn waar je potentiële kiezers zich bevinden. En om vervolgens met die groep te communiceren op de wijze waarop die groep dat wil. Dat kan via social media zijn, maar ook ‘gewoon’ via meer traditionele media. En hoewel social media een steeds belangrijker rol spelen, betekent dit helemaal niet dat de rol van traditionele media is uitgespeeld. Barack Obama mag dan veel te danken hebben aan het effectief gebruik van social media in zijn 2008 campagne, zonder de inzet van traditionele media had hij het ook niet gehaald.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie