Sterke identiteit voorwaarde voor succes in tijden van 'connectivity'

'Organisaties nemen identiteit steeds vaker serieus', aldus Tibor van Bekkum.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Van Bekkum is iniatiefnemer van het Identiteitscongres dat op 15 april plaatsvindt. Een paar vragen voor hem:

Organisatie-identiteit is een nogal specifiek onderwerp. Waarom verdient dat een eigen congres?

Drieënhalf jaar geleden heb ik de Adfogroep benaderd met het idee om een congres te organiseren over organisatie-identiteit. Ik gaf toen al seminars over het onderwerp, in samenwerking met de Adfogroep, en ik merkte een groeiende aandacht voor het onderwerp. Dat is op zich ook niet vreemd. In deze tijd van connectivity is het doen en laten van organisaties en merken continu zichtbaar. Organisaties die sterk willen worden en/of die een sterk merk willen bouwen staan voor de uitdaging een relevant, onderscheidend en gedeeld handelingsperspectief te creëren.

Centrale uitdaging daarbij is het verbinden van het klant-, management- en medewerkerperspectief op de organisatie. Dat vraagt om het ontwikkelen van een identiteit die een verbinding legt tussen de breinpositie bij klanten, het businessmodel dat het management wenst en de binding die medewerkers ervaren. Een sterke identiteit is in deze tijd meer dan ooit een voorwaarde voor succes in een competitieve markt.

Beseffen organisaties voldoende dat de organisatie-identiteit iets is waar je als organisatie invloed op hebt, dat je die bij kunt sturen en dat je die kunt regisseren?

Ik merk dat organisaties het onderwerp steeds vaker serieus nemen. Neem nu de financiële sector, daar wordt terecht zeer kritisch naar gekeken. Die sector redt het niet meer met een eenvoudige communicatiecampagne en dat beseft zij ook. Financiële instellingen staan voor fundamentele vraagstukken die gaan over de dienstverlening en producten die zij aanbieden, over gedrag en cultuur binnen de eigen organisatie en over het herwinnen van het vertrouwen van de klant. Maar ook bij technische bedrijven en in de zorg zie ik een groeiend besef dat een succesvolle bedrijfsvoering begint met een duurzaam sterke positionering.

Nu je het zo zegt, realiseer ik me dat organisaties vaak pas op het idee komen om met hun organisatie-identiteit aan de slag te gaan als er een concrete aanleiding is: een nieuwe strategie, een reorganisatie of een fusie bijvoorbeeld. Maar wat je eigenlijk zegt is dat elke organisatie, die nog niet vanuit het merk als centraal handelingsperspectief opereert, aan de slag moet.

Ja, als zij optimaal willen profiteren van het potentieel van hun merk, dan is dat zo. Organisaties die het klantperspectief, het medewerkersperspectief en het managementperspectief succesvol weten te verbinden zijn relevanter, onderscheiden zich beter, bouwen een duurzaam concurrentievoordeel op en zijn daardoor succesvoller.

Identiteitscongres
Het Identiteitscongres vindt plaats op 15 april in de Supernova Jaarbeurs in Utrecht. Het volledige programma is te lezen op de . Naast een plenair deel met sprekers zijn er breakout sessies met cases van Nuon, ING, Pantar en drie fuserende ziekenhuizen in Den Bosch. Je kunt je nog aanmelden op de site.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie