Premium

‘Dikke kus door de brievenbus’ hardloper bij Hallmark

Wenskaartengigant Hallmark ziet zijn verkoopvolume door covid19 in Nederland tot wel vier keer stijgen.

Kaarten uit de collectie 'Hart onder de riem'
Hallmark

Deze week maakte PostNL bekend dat het door de uitbraak van het coronavirus niet alleen meer pakketten bezorgd, maar ook meer wenskaarten dan normaal. Het postbedrijf wordt dan ook niet zwaar geraakt door de crisis, het stelt de winstverwachting voor 2020 niet eens bij.

Voor wenskaarten-brand Hallmark lijken het dus óók – in ieder geval economisch gezien – goede tijden. Jan Willem Koch, ceo van Hallmark Noordwest-Europa vertelt er meer over. ‘De "tik 'm aan, ellebogenkaart" moest er na een week alweer uit.’

RM: PostNL gaat heel goed door een toename in verstuurde wenskaarten. Merken jullie dat ook in vraag en omzet?
JWK:

‘Wij zitten hier voor Noordwest-Europa en wat we zien is dat de omzet in België en Duitsland is opgedroogd, terwijl Nederland het ontzettend goed doet. Bij onze buren zijn de niet-essentiële winkels gesloten en dat zien wij meteen terug. In Nederland, waar de winkels nog wel open mogen zijn, is de doorverkoop enorm gestegen. Afhankelijk van het kanaal – online steekt er met kop en schouders bovenuit - twee tot vier keer zoveel. Onze missie is al jaren om mensen te verbinden en relaties te versterken, dat is nu relevanter dan ooit.’

RM: Hebben jullie de productie moeten opschalen?
JWK:

‘Voor de productie en verzending van online kaarten; absoluut. Het is “vandaag besteld, morgen in huis”, dus we hebben onze capaciteit sterk uitgebreid. Ook voor gifts zoals chocolade en ballonnen hebben we in Nederland enorm moeten opschalen. Maar ja, in omringende landen, ook in de VS en Canada, ligt het stil vanwege de maatregelen.’

RM: Is er een bepaald type kaart waar nu vraag naar is?
JWK:

‘Vooral de kaarten die online zelf kunt bewerken.’

RM: Maar ontwerpen jullie ook speciale crisis-kaarten?
JWK:

‘Ja. Niet in de zin dat er letterlijk gesproken wordt over het virus, maar we hebben wel een speciale “hart-onder-de -riem-collectie” gelanceerd, direct na Ruttes eerste grote toespraak. Die doet het heel goed. Teksten die nu goed aanslaan zijn bijvoorbeeld “Dikke kus door de brievenbus” en “Dag opa en oma, even geen koffie met een koek (…)”. Die collectie heeft zijn weg naar de winkel snel gevonden.’

RM: Bedenken jullie dagelijks nieuwe kaarten?
JWK:

‘Ja, en dat moet ook wel omdat de ontwikkelingen zo snel gaan. In het begin van de crisis hadden we een kaart met een plaatje van ellebogen, “tik ‘m aan!”, maar die kon na een week weer offline omdat aanraken toen al helemaal werd afgeraden. Een andere gebeurtenis waar we op moesten inspelen was het afblazen van het eindexamen. Normaal stromen onze “geslaagd-kaarten” in mei in. Die moesten we nu versneld uitrollen, dat was snel schakelen.’

RM: Doet Hallmark nog iets in marketing of marketingcommunicatie wat afwijkt van je normale activiteiten?
JWK:

‘We hebben een actie lopen met PostNL die via hun app loopt. We geven samen 100 duizend kaarten weg, 20 duizend per dag. Nou ja, voor één cent. De duizend euro die dat oplevert gaat overigens naar het Ouderenfonds. Wij leveren daar de kaarten voor. En we hebben deze week een activiteit met Zwitsal lopen. Daar werkten we al langer mee samen, nu hebben een speciale kaart ontwikkeld voor het concept “raamvisite”, omdat mensen natuurlijk niet meer bij elkaar op kraamvisite kunnen komen. Als mensen op de Zwitsal-site hun gegevens achterlaten, dan krijgen ze een code om een kaartje te versturen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie