Fuck the Comfort Zone

Bij toeval kwam ik op de site van de Canadese organisatie ‘Fuck Cancer’. Uiteraard nieuwsgierig naar de betekenis van en keuze voor deze naam. Die vond ik al snel: BECAUSE IT’S WHAT EVERYONE IS THINKING It’s a head-in-your-hands moment. It’s not sexual or violent; it’s defeated and defiant. Taking such a private word into the public space is powerful. If there’s ever a time to use “Fuck,” it’s now. Wat een lef om je organisatie zo te noemen. En hoe terecht.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Want als je aandacht wil vragen voor het zeer vroegtijdige opsporing van Kanker (waardoor 90%! voorkomen kan worden) dan wil je aandacht. Dan gooi je geen steentje in een vijver, maar zo’n Menhir uit Astrix en Obelix. Of in de woorden van FC:

If you want to talk to Gen Y, you have to go where they are, and speak their language. We use edgy, funny, and provocative online campaigns to break through to a media-saturated generation.

Zie hier de wijze les die hier te leren valt. Toen easyJet in 1998 startte met vergelijkende reclame door de zwanen van KLM in te zetten, traden ze buiten de comfort zone. Vergelijkende reclame was nog nooit vertoont in Nederland. De case kreeg een Effie. Toen de oprichters van Route Mobiel hetzelde deden, hadden ze binnen 2 jaar meer dan 200.000 klanten (en een Effie :-). In dit geval was het middel vergelijkende reclame, maar het doel was hetzelfde als bij Fuck Cancer: een steen in een vijver. Uiteraard wel op een relevante manier. David Ogilvy zei ooit terecht: als ik een impactvolle commercial wil, laat ik wel een Gorilla in een onderbroek zien. Impact en merkrelevantie moeten hand in hand gaan. Maar dan mag je de knop ook op 11 zetten (voor de kenners van de film This is Spinal Tap)

In mijn dagelijkse praktijk zie ik dat klanten hier enorme kansen laten liggen. En ‘comfort zone’ is in veel gevallen de belangrijkste veroorzaker. Er is altijd wel iemand die zegt: dit gaat toch te ver, dit gaat ons leden kosten, hier krijgen we gedonder mee, is dit wel goed voor het merk etc. etc. Wake up! Vroeger kwam je nog wel weg met een middelmatige commercial. Gewoon iets meer GRP’s en niemand kon meer om je heen. Die tijd ligt langszaam achter ons. En zeker als je online wilt dat mensen aandacht aan je besteden, zul je ervoor moeten zorgen dat uit de grijze massa stijgt. Laat de volgende keer als iemand zegt ‘dit kan echt niet’ de site van Fuck Cancer zien. En wijs iedereen dan vooral op hun redenering. Ik garandeer een hogere effectiviteit van je campagnes. En daar gaat het ons toch om. Of we nu kanker willen bestrijden of verzekeringen willen verkopen.

Jose Evers
Strategy Partner XXS

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie