Nieuw Nederland-logo resultaat wensdenken

De verandering van 'Holland' logo naar 'Netherlands' logo, een rommelige oplossing voor een probleem dat eigenlijk niet echt een probleem is

123rf

Het tot nu toe gevoerde ‘Holland logo’ (ca. 25 jaar geleden gemaakt door ontwerper Ton Giesbergen van Dutch Logo Design) wordt plotseling vervangen door het twee ton kostende ‘Netherlands logo’ ontworpen door een niet nader te noemen ‘bureau’. Kijk en vergelijk:

 

tulp

Het vorige logo had emotie en diepere lagen. Het was aanvankelijk minder ‘knal’ oranje en had een stukje groen aan de tulp.

tulp

De ontwerper ‘kwakte’ de tulp op zijn steeltje, waardoor het met spetters en al ook een symbolische regendruppel werd. Het woord Holland was geschreven als ware het de handtekening van een Hollandse meester die in de Gouden Eeuw een van zijn werken signeerde. Het geheel was simpel, had warmte en kracht en voldeed aan de filosofie van de ontwerper zelf: ‘Een goed logo moet je kunnen voelen’Nu zien we de letters NL zoals die achter op onze auto staan (waarom eigenlijk die afkorting?) met daarachter het woord ‘Netherlands’ (terwijl het toch ‘The Netherlands’ is?). Welnu, voelt u er iets bij?

Bestuderen we de argumentatie van Minister Kaag (AD, 8 november), dan lezen we hier door mediatraining en PR bureau voorgekauwde nietszeggende frases die doen vermoeden dat een klein clubje bureaucraten het leuk vond ook eens met ‘iets creatiefs’ bezig te zijn en nu eigenlijk niet kan uitleggen waarom dit zo nodig moest gebeuren.

Het belangrijkste argument (eerder in de pers genoemd) was de wens om ons in het buitenland niet langer Holland maar ‘The Netherlands’ te laten noemen. Alle stukken hierover geven aan dat het vooral gaat om ‘zakelijk Nederland verkopen’. Dat is begrijpelijk. Maar de vraag is of het woord Holland in ons nationale logo hier ooit een belemmering is geweest.

Het gaat ook voorbij aan het gegeven dat namen die bij mensen in hun brein gegrift staan, zeer moeilijk uit te gummen zijn. Hoe denken de bewindvoerders, deze naam in de breinen van die miljarden wereldburgers te krassen? Toch niet alleen door het in consulaten aan de muur te hangen en op visitekaartjes te drukken? Die zien 99% van de mensen niet. Er wordt dus gesproken over ‘een nieuwe strategie’, maar er is geen communicatie strategie om dit wereldkundig te maken. Zet nog maar een paar nullen achter die € 200.000 om dat voor elkaar te krijgen. Als het al mogelijk is.

Sub-argumentje hier was dat de niet in Zuid- en Noord Holland wonende Nederlanders zich geen ‘Hollander’ zouden voelen. Ik denk dat dat wel los loopt. Friezen willen geen Nederlander of Hollander zijn, maar Friezen. Limburgers zullen nog honderden jaren trots Limburger willen zijn. Die liggen hier echt niet wakker van.

Het ergste argument is (quote minister Kaag): ‘Het was tijd voor iets nieuws. We zijn natuurlijk Nederland, en we leven in de eenentwintigste eeuw. Daarom is het goed om met een nieuw logo de wereld in te gaan. Dat doen heel veel landen. Bedrijven doen dit ook: ze veranderen hun lettertype, hun logo’. Oh, dan moeten wij dat dus ook maar eens doen! Onbegrijpelijk. Vernieuwen om het vernieuwen is altijd de dood in de pot. Vernieuwen werkt alleen als dat is gebaseerd op een nieuwe, motiverende, inspirerende, energie gevende visie. En die valt nergens te bespeuren.

Overigens veranderen bedrijven inderdaad wel eens van logo, maar ook veel te vaak zonder doel. Of omdat men er zelf op uitgekeken is, en niet denkt vanuit de consument. Wie naar echte sterke merken kijkt, ziet dat ze hun logo juist nooit veranderen, wetende dat hun logo iconisch is geworden en consistentie juist bouwt aan merkkracht. Nike, Virgin, IBM, Coca Cola, Apple, IKEA. Zoals de kracht van communicatie zit in consistentie en continuïteit, zo zijn er ook een aantal ‘wetten’ waaraan een goed logo ontwerp moet voldoen. En ook daar rammelt dit logo. Die tulp is zo koud gestileerd dat een gewone wereldburger die waarschijnlijk niet eens zou opvallen. Het is zielloos. Het is het logo van rationele denkers, niet van onze sporters, niet voor de toerist. De vorm, is een lange horizontale lijn die bij verkleining, bijvoorbeeld achter op de kleding van onze Olympische sporters, tot een onleesbare brij van letters wordt. Laat staan dat je er een lekkere dasspeld van kan maken. Het is niet ‘badge-able’. Het heeft niets dat het tot een tijdloos icoon zal maken. En dan is € 200.000 helemaal niet ‘slechts een klein bedrag’.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Cas
Oei ;)

Ik kan me de discussie over het nieuwe logo van de gemeente Amsterdam nog herinneren. Kostte ook een paar ton meen ik. Bleek dat dat bedrag ook werd gebruikt om alle middelen aan te passen aan de nieuwe huisstijl. Dat verhaal mis ik nu een beetje van Kaag.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Geert Haagh
Dan in twee ton nog heel veel geld. Zeker voor de hier geleverde amateurkwaliteit. Het logo wringt aan alle kanten. Als je een vierkant in een ronde vorm wil persen.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Ineke van der Ouderaa
Laat ik beginnen met te stellen dat ik het volledig eens ben met wat Jan Rijkenberg schrijft.
Ik wil daar alleen nog iets curieus aan toevoegen. Als strategisch adviseur van de directie van het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBT inmiddels NBTC) heb ik destijds aan de wieg gestaan van het, inmiddels door minister Kaag afgedankte, Holland logo. De directie wilde het logo, dat het NBT destijds gebruikte, enigszins actualiseren en ik heb Ton Giesbergen toen uitgenodigd om hiervoor een voorstel te maken. Ton kwam toen geheel onverwachts met het prachtige Holland logo. Te mooi om het niet te gebruiken! Maar……er was bij toenmalig NBT-directeur Hans Cornelissen vanuit kostenperspectief terecht grote aarzeling om zijn commissarissen een huisstijlwijziging voor te leggen. Ik heb Hans toen voorzichtig over die drempel geduwd en gelukkig zagen de commissarissen onmiddellijk de kracht en reikwijdte van het nieuwe logo en gaven ze hun zegen. Het scheelde dus niet veel of het logo was er nooit gekomen. Het werd een groot succes. Zo zelfs dat Ministerie van Economische Zaken de potentie ging zien. Enkele jaren later eigende het ministerie zich het (NBT) Holland logo toe en ging het breed inzetten voor handelsdoeleinden van de BV Nederland. Ons land kreeg daarmee in het buitenland een eenduidig beeldmerk. Het is curieus en wekt verbazing dat het ministerie nu, eind 2019, het logo om discutable redenen weer ‘afschaft’. Weg synergie. Ik ben benieuwd of het NBTC (wel) vasthoudt aan het gebruik van ‘haar’ mooie Holland logo. Het is immers zoals Jan Rijkenberg schrijft: echte sterke merken veranderen hun logo niet, integendeel ze bouwen via consistentie hun merk verder uit.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Ronald Pont
Job-to-be-done van het oude logo was (blijkbaar) om herkenbaarheid vergroten bij het promoten van toerisme naar ons land. Waarom destijds is gekozen voor Holland blijft gissen. Want ook toen al The Netherlands met het NBT de opdrachtgever. Jammer genoeg ligt een paar decennia later hierdoor voor veel internationale toeristen Holland in Amsterdam en Amsterdam in Denemarken. Weten ze jaren later nog dat Schiphol Airport de enige luchthaven ter wereld below sea-level is in the netherlands of Amsterdam.

Overigens gebruiken vrijwel alle landen voor hun toerisme al jaren een country-logo en grote steden doen dat inmiddels ook. Waarin altijd iets herkenbaars of bijzonders. Vaak op een vrolijke en luchtige manier als beeldmerk naar voren gebracht.

Wat ik moet begrijpen is dat dit nieuwe NL logo hetzelfde moet bewerkstelligen in settings waar een serieuze presentatie wenselijk is. Waar bij gebrek aan beter nu ons toerisme logo wordt gebruikt. We zullen vast nog wel eens horen hoe het zit met onze naamswijziging. Verder benieuwd of andere landen het pad van een zakelijk country-logo ook zullen inslaan. Zou er ook een visie zijn op onze sterke sub-brands …?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Geert Haagh
Ik ben het een met de schrijver. Veranderen om te veranderen is al dubieus. En als het dan perse moet, doe het dan goed. Blijf of heel dicht bij het oorspronkelijke logo of zet iets totaal anders neer. Dit logo is nietzeggend en daarnaast en belediging van het Dutch design. Alle regels van goed design worden hier geschoffeerd.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Henk
damn, voor 50 euries had ik het gedaan..
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Paulien van Stijn
Zie nu pas de tulp in het nieuwe logo....

doordat die andere tulp er naast staat

Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Kees
https://mannenzaken.news/actueel/het-nieuwe-nederland-logo-gaaaap/
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Elisa Kuipers
Het logo van Spanje Griekenland Portugal Macedonië zijn allemaal krachtig symbolen waar het land bekend om staat. Zo had Ton Giesbergen van Dutch Logo Design het water de expressie en vrijheid en de tulp verwerkt in een symbool en Holland was de handtekening zoals de handtekening van Rembrandt. Waarom een goed logo vervangen als het goed werkt. Ton had voor het buitenland ook nog de variatie The Netherlands gemaakt. Het logo van nu is star en zegt niets over Nederland.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
John Eells
I as an American prefer to think of Holland as Holland and Dutch as Dutch. The name Netherlands seems so dry and uninteresting. It is also harder to say and longer to write.
Delftware is made in Holland. Frans Hals was a painter in Holland.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie