State-of-the-art-studio

Vanaf nu kunnen andere producenten, merken en bureaus ook alle faciliteiten van een van de meest geavanceerde studio’s van Europa gebruiken.

Jarenlang heeft hij het niet hardop willen zeggen. ‘Het klinkt toch opschepperig. Maar inmiddels heb ik zoveel gereisd en ook de bekende studio’s in Duitsland en Engeland gezien. En ik durf wel te beweren dat wij het mooiste studiocomplex van Europa hebben. Ik bedoel: in de studio’s waar James Bond is opgenomen staan aftandse tweedehands stoeltjes.’ CEO en Executive Producer Bouke Lukkien is de tweede generatie in het gelijknamige familiebedrijf.
Het studiocomplex van 20.000 m2 in Ede beschikt over alle faciliteiten voor de hoogwaardige en efficiënte productie van campagnes en commercials. ‘De meeste studio’s zijn opgezet in bestaande gebouwen’, zegt Lukkien. ‘Wij hebben dit complex destijds helemaal vanaf scratch gebouwd als studio. De hele infrastructuur, de decorbouw en de styling is erop ingericht om in hoog tempo veel verschillende producties te kunnen draaien.’

Je kan ons zien als een menukaart

Altijd perfecte condities

Vanuit die filosofie biedt Lukkien als een van de weinigen in Europa een levensgrote permanente virtual production set aan. ‘Zo’n digitaal decor heeft veel voordelen. Omdat we met een live background werken, kunnen we elke gewenste omgeving creëren. Adverteerders als Mitsubishi, Zeeman, Liga en Husqvarna hebben hier al virtual-productioncampagnes geproduceerd. Het biedt je de mogelijkheid om in de perfecte condities te schieten, zonder weersinvloeden, zonder locatiewisselingen en met de hoogste kwaliteit.’ Een groot pluspunt ten opzichte van de traditionele green-screen is dat iedereen op de set meteen het effect ziet, legt Lukkien uit. Ook zijn er veel meer mogelijkheden om te werken met reflecties en scherpte-diepte. Het is de weg die de industrie opgaat, meent hij. ‘In Madrid staat een enorm studiocomplex waar streamingdiensten als Netflix en Amazon Prime alleen nog maar met virtual production series en films opnemen. Het is flexibeler en goedkoper.’

Lukkien vertelt dat ze net voor een biermerk en en hun bureau een global campagne hebben gemaakt met virtual production. ‘We wisselden in de studio voortdurend van setting; van een voetbalstadion naar een operatheater, naar een bar. Oorspronkelijk zouden ze hiervoor naar Zuid-Afrika gaan. Dan zou je ook nog veel uren kwijt zijn omdat je steeds naar een andere locatie moet. Nu hebben we drie dagen lang een heel efficiënte shoot gehad. Bureau en klant waren positief verrast over de hoeveelheid output die dat opleverde.’ Daarnaast is de carbon footprint van een virtual-productionshoot in Nederland veel beter dan een shoot aan de andere kant van de wereld.
 

Menukaart

Lukkien overweegt zelfs om een tweede virtual-productionstudio te gaan bouwen. ‘De reclamebranche bevindt zich helaas niet op z’n toppunt, maar wij gaan voor de lange termijn. We investeren in de toekomst.’ Die mentaliteit levert Lukkien steevast positieve reacties op van vakgenoten die in de studio komen. ‘We horen vaak van freelancers: “Jammer dat andere producenten deze faciliteiten niet kunnen gebruiken.” Kennelijk leeft de gedachte dat je hier alleen maar kan werken als Lukkien het ook produceert. Dat is een misverstand. Onlangs was productiemaatschappij Ristretto hier om een Dash-commercial voor Procter & Gamble op te nemen. Zij produceren het zelf en huren bij ons de studio, camera’s, licht, en wat mensen. Je kan ons zien als een menukaart – je neemt af wat je nodig hebt.’

‘De deuren staan ook open voor collega’s’, vervolgt Lukkien. ‘We willen ons dan echt als facilitair partner opstellen. Er zijn maar een paar bedrijven in Europa die faciliteiten zoals de onze aanbieden. Van onze Bolt highspeed camerarobot zijn er maar twee in Nederland. Het is zonde als die niet vaker wordt gebruikt. Dat geldt ook voor de virtual production, de decorbouw, en alle andere ruimte, middelen en mensen die we hebben. Laten we dat dan gewoon openstellen voor iedereen. De markt is groot genoeg, zeker Europees gezien. We hebben als experiment intussen een aantal producties op deze basis gedaan en dat bevalt prima.’
Het past ook bij de trend van deze tijd, vindt Lukkien. ‘Samenwerken, je openstellen. Dat was vroeger anders. Een regisseur was exclusief verbonden aan een productiemaatschappij. Tegenwoordig wordt er veel meer gekeken naar expertises. Verschillende bedrijven werken ook veel meer samen op een productie of een account.’ Als een honderd procent familiebedrijf heeft Lukkien al 51 jaar die mindset. ‘Ik denk dat we de enige van een beetje formaat zijn die niet in handen is van externe investeerders. Ik zie dat als een groot goed. Dat maakt het ook makkelijker om zaken te doen.’

Vreemde eend in de bijt

Lukkien is altijd een vreemde eend in de bijt geweest, stelt Lukkien. ‘Mijn ouders wilden, toen het bedrijf nog een fotostudio was, ook alles in eigen hand houden. Dat gedachtegoed heerst hier nog steeds.’ Het bedrijfsrestaurant is bewust niet in handen van een extern bedrijf. Net zoals er mensen in vaste dienst zijn voor decorbouw, styling, setontwerp, grading en datahandling – 180 medewerkers in totaal, ondergebracht in teams voor Digital, Photography & Graphic Design, en Audiovisual & CGI. ‘Voordeel daarvan is dat je die kennis ook vasthoudt.’
‘We wilden altijd zelf de keten onder controle hebben en vooroplopen in technologie. We gingen al vroeg aan de slag met digitale fotografie. En we werkten begin jaren negentig met Photoshop 0.8, toen het nog niet eens in Nederland te koop was. We deden special effects voor Nederlandse speelfilms als Abeltje en Minoes en doen dat nog steeds voor kaskrakers als bijvoorbeeld De Oneindige Slijmfilm. Wat veel mensen ook niet weten is dat de allereerste liveshows van The Voice of Holland hier plaatsvonden. Deze maand maakt Talpa weer een tv-programma bij ons. Iedereen kent Studio 22 in Hilversum, maar wij hebben een van de grootste studio’s in Nederland, centraal gelegen in het land.’ Daarbij komt dat er in het complex hotel/rustkamers zijn voor klanten of bijvoorbeeld celebrity-cast.. En er is een helipad. Want ja, voor sommige producties is dat echt handig, verklaart Lukkien.

Bouke Lukkien: ‘Wij kunnen precies berekenen hoeveel energie we verbruiken voor een productie.’
Bouke Lukkien: ‘Wij kunnen precies berekenen hoeveel energie we verbruiken voor een productie.’

Carbon footprint verminderen

Lukkien merkt dat naast flexibiliteit en efficiency ook de behoefte aan duurzamer produceren groeit. ‘Zo hebben we ook een internationale fashionbrand op bezoek gehad. Normaal gaan zij drie keer per jaar naar Barbados en Ibiza voor shoots. Maar zij proberen ook kostenefficiënter te werken én ze willen de carbon footprint verlagen. Het begint er natuurlijk mee dat de kwaliteit goed moet zijn. Dat is wat virtual production zo aantrekkelijk maakt.’
Verschillende grote reclamebureaus hebben ook aangegeven dat ze vanuit duurzaamheidsoverwegingen meer werk naar Ede willen brengen. ‘Zij – en vooral hun klanten – vinden het heel belangrijk om hun carbon footprint te verminderen. Daarom is het interessant om bij ons met virtual production aan de slag te gaan.’ Ten opzichte van een shoot op locatie zou je volgens Lukkien 80 tot 90 procent op de CO2-uitstoot kunnen besparen. ‘Als je niet naar Zuid-Arika gaat, maar je produceert in Nederland, dan gaat je footprint heel rap omlaag. Wij kunnen precies berekenen hoeveel energie we verbruiken voor een productie. In onze offerte kunnen we ook voorrekenen wat de footprint van een virtual production zal zijn.’

Hybride vormen

Is het budget beperkter, dan is er met de traditionelere manier van werken ook veel mogelijk, legt Lukkien uit. ‘We hebben een grote afdeling decorbouw. Wij weten hoe huizen eruitzien in China, of in de VS. Er staan hier slaapkamers, woonkamers en kantooromgevingen van over de hele wereld. We hebben honderden decorstukken die constant worden hergebruikt. Dat is heel kostenefficiënt. Zo maken we ook de wereldwijde e-commerce-content voor Miele. De combinaties die je kunt maken zijn eindeloos. Daarnaast werken we in hybride vormen. Al tientallen jaren maken we schattige kinderkamers als decor voor internationale campagnes, zoals recent voor Playmobil. Dat kan prima op de traditionele manier. Maar andere shots doen we in virtual production. Dat gaat heel soepel, omdat onze mensen – de in-house decorbouwers, het art department en het CGIteam – elke dag met elkaar samenwerken. Het is een geolied team.’

Lukkien heeft virtual production volledig omarmd. Intussen gaan de ontwikkelingen rond Artificial Intelligence razendsnel. Hoe kijkt hij daarnaar? ‘Ik geloof erin dat je overal voor open moet staan. De kwaliteit was in het begin ook niet geweldig, maar wij zijn avonden en nachten beziggeweest om het verder te brengen. Hetzelfde doen we nu met AI. We hebben veertig mensen die er actief mee aan het experimenteren zijn. Het heeft geen zin om het van je af te duwen want het is al volop aan de gang.’

Zeeman
studio

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →