Varkenscampagne misleidt consument

De websites www.stapindestal.nl en www.varkensinzicht.nl misleiden consumenten en zijn niet representatief voor de moderne varkenshouderij in Nederland. Dat staat in een uitspraak van de Reclame Code Commissie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De uitspraak werd vandaag naar buiten gebracht door de Partij voor de Dieren. Deze had in april een klacht ingediend bij de commissie over de imagocampagne van de varkenshouderij. Ook uitte ze harde kritiek op Landbouwminister Gerda Verburg, die de campagne mogelijk maakte met een startsubsidie van 100.000 euro.

In de campagne prijst Bennie Jolink, bekend van de rockgroep Normaal, via reclameboodschappen op de radio en via internet de zogenoemde zichtstallen aan. Burgers kunnen hier zonder vooraf een afspraak te maken, binnenlopen om de leefomstandigheden van de varkens te bekijken.

De PvdD vindt dat de campagnes ten onrechte de indruk wekken dat deze stallen representatief zijn voor de moderne varkenshouderij in Nederland. ‘In de zichtstallen zijn het vooral de dragende zeugen en kleine biggetjes die lekker in het stro in het zicht liggen, terwijl 5,5 miljoen vleesvarkens onzichtbaar in donkere, kale, betonnen stallen in zes maanden naar hun slachtgewicht worden gebracht zonder ballen, tanden en staart’, stelt de PvdD. ‘Varkens in de intensieve veehouderij leven niet op stro, hebben niet alle ruimte en zijn buitengewoon ongelukkig.’

De Reclame Code Commissie is het eens met de partij wat betreft de informatie op de websites. Maar wat bereft de radioboodschap heeft de Commissie een minder hard oordeel. Die is op zichzelf beschouwd niet misleidend, aldus de RCC. (ANP)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie