Waarom de Panama Papers zo’n goede titel is

Het klinkt als een besteller van Robert Ludlum of John le Carré.

Al ruim een week houden de Panama Papers de wereld in hun greep. Presidenten moeten met de billen bloot, dictators worden met familie en hun henchmen in verlegenheid gebracht, respectabele zakenmensen blijken opeens een stuk minder respectabel en zelfs de namen van wereldwijd bewonderde voetballers, filmsterren en charitatieve organisaties zijn erdoor besmet.

Snappy

En dat allemaal door de Panama Papers. Wat een heerlijke naam. Allitererend en snappy rolt hij van de tong, gelijk een number one bestseller van de hand van Robert Ludlum of John le Carré. Inclusief een kwade genius, de opperschurk met een illustere naam: Mossack Fonseca.

Schimmig land

Natuurlijk is de naamgeving van het schandaal niet direct daaraan gekoppeld door de Süddeutsche Zeitung. Het Mossack Fonseca Scandal is te beperkend en ingewikkeld. Het mist de spanning van de Panama Papers die het direct verbindt met het schimmige land waarvan de meesten het bestaan alleen kennen uit diezelfde thrillers waarin wijdvertakte complotten worden blootgelegd en opgerold.

Flinke kras bezorgen

Maar nu is het echt. Onder deze klinkende titel verschijnen iedere dag nieuwe onthullingen. Verontrustend, verontwaardigend, verrassend en vermakelijk. Belastingontduiking of -ontwijking door de rijken is iets dat door maar weinigen wordt gerechtvaardigd. Genoemd worden in verband met de Panama Papers is om die reden voldoende de naam, het merk, van de betrokkene een flinke kras te bezorgen of zelfs volledig onderuit te halen. Adieu Sigmundur David Gunnlaugsson, premier van IJsland.

In dit geweld heeft de president van Panama zich beklaagd dat deze naam zijn hele land in een kwaad daglicht stelt terwijl het slechts één bedrijf betreft. Panama heeft zoveel mooie andere dingen te bieden dat het onevenredig wordt geschaad met deze naamgeving.

Hypocriet

Een hypocriet achterhoedegevecht met geen enkele kans van slagen. De hele wereld weet immers dat dit slechts het topje van de ijsberg is en dat er vele vergelijkbare bedrijven en constructies bestaan met medeweten en medewerking van diezelfde regering. Het merk is bovendien veel te sterk geworden dankzij de wereldwijde media aandacht en de perfecte naam.

Ik kan niet wachten op het volgende hoofdstuk.

Foto: Pixabay

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie